لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

ریاست اجرائیه: حکومت وحدت ملی در توافقنامه سیاسی برای ۵ سال است


ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید حکومت وحدت ملی برای پنج سال است، و به دلیل عدم اجرای برخی موارد، مشروعیت‌اش را از دست نمی‎دهد.

این ریاست می‎گوید، کم کاری در بعضی موارد به این معنی نیست که حکومت مشروعیتش را از دست داده‎است.

حشمت‌الله رادفر مشاور مطبوعاتی ریاست اجرائیه روز یک‎شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت وحدت ملی برای پنج سال است، و تلاش می‎شود تا با تطبیق توافقنامه سیاسی، تعهدات و اصلاحات زیادی نیز عملی گردد.

مشاور مطبوعاتی ریاست اجرائیه همچنان گفت که بر اساس توافقنامه سیاسی بعضی کارها صورت نگرفته‌است، اما تلاش‎ها جریان دارد تا تمامی تعهدات یک به یک عملی گردد.

رادفر: ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید حکومت وحدت ملی برای پنج سال است، و به دلیل عدم اجرای برخی موارد، مشروعیت اش را از دست نمی‎دهد.
رادفر: ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید حکومت وحدت ملی برای پنج سال است، و به دلیل عدم اجرای برخی موارد، مشروعیت اش را از دست نمی‎دهد.

وی افزود:

"توافقنامه سیاسی وظیفه حکومت وحدت ملی را برای پنج سال تعیین نموده‌است. بر مبنی این توافقنامه وظایف مشخصی برای حکومت وحدت ملی سپرده شده که به دلایل مختلف انجام داده نتوانستیم. اینکه وظایف سپرده شده انجام نیافته‎است، به هیچ وجه به این معنی نیست که گویا حکومت ضعیف است یا از بین می‌رود."

آقای رادفر افزود، ریشه‎های بیشتر مشکلات دو سال اخیر به زمان حکومت پیشین بر می‎گردد که در نتیجه عملکرد مسئولین آن زمان به میان آمده‎است.

سپنتا: در صورتی که حکومت بحران مشروعیت خود را حل نکند مردم خود تصمیم خواهند گرفت.
سپنتا: در صورتی که حکومت بحران مشروعیت خود را حل نکند مردم خود تصمیم خواهند گرفت.

ریاست اجرائیه در حالی از مشروعیت کار حکومت اطمینان می‎دهد که داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور اسبق شورای امنیت گفته‎است، در صورتیکه حکومت بحران مشروعیت خود را حل نکند مردم خود تصمیم خواهند گرفت.

از سوی دیگر، خالد سادات کارشناس مسایل حقوقی و سیاسی به رادیو آزادی گفت، هر چند بر اساس توافقنامه سیاسی مشروعیت حکومت زیر سوال می‎رود، اما مسئولین حکومت قبلی در مورد عقده مندانه ابراز نظر می‎کنند.

وی افزود:

"توفقنامه برای دو سال بود. مشروعیت سیاسی توفقنامه نیز برای دو سال بود. در این صورت فکر می‎کنم مشروعیت سیاسی حکومت متضرر گردیده و از بین می‎رود. اما این هم حرف درست نخواهد بود که ما بدیل مناسب نداشته باشیم و از حمایت حکومت فعلی دست برداریم. به باور من بعضی سیاستمداران بر اساس عقده‎های شخصی حرف می‎زنند، از این‎رو بهترین حرف این خواهد بود که برای انتخابات زمینه سازی شود و روی چگونگی حکومت فکر شود."

آقای سادات تأکید می‎کند، در صورت دست برداشتن از حمایت حکومت فعلی، با تهدید سقوط نظام روبرو خواهیم شد، بناً بهتر است تا گام‎های عاجل برای برگزاری انتخابات برداشته شود و از خطرات احتمالی جلوگیری صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG