لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

نیویارک تایمز: لوی سارنوالی افغانستان خود قانون را نقض می‎کند


تلاش لوی سارنوال جدید افغانستان برای مبارزه علیه فساد اداری، توجه روزنامه نیویارک تایمز را بخود جلب کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد، محمد فرید حمیدی، در گوشه اتاق یکی از فاسد ترین نهادهای حکومتی افغانستان، موظف شده تا عدالت را به گونه واقعی تامین کند.

به نوشته روزنامه، فرهنگ اختلاس و معافیت از دیر زمان به این سو وجود داشته و مردم عام دیگر به ندرت درین مورد صدای اعتراض بلند می‎کنند.

روزنامه به نقل از نسیم اکبر، رئیس اجرائیه کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری نوشته است:

"زمانی که شما مبارزه علیه فساد می‎گویید، مردم می خندند و می‎گویند چانس خوب."

نیویارک تایمز در ادامه به نقل از آقای اکبر نوشته است که فاسدترین‎ها در مورد مبارزه علیه فساد اداری حرف می‎زنند. دفتر‎های کنترول و نظارت در وزارت‎ها بخاطر فاسد بودن شان به گونه گسترده شناخته می‎شوند.

این مسئول اداره که وظیفه اش ارزیابی تلاش‎های ضد فساد در سرتاسر افغانستان است، افزوده که مردم کاملاً اعتماد شان را به این تلاش‎ها از دست داده‎اند.

روزنامه نوشته است، لوی سارنوالی افغانستان که باید بلندترین مرجع تنفیذ قانون باشد، خود، قانون را نقض می‎کند.

به نوشته روزنامه، معروف لطفی، یک محصل پوهنزی حقوق در ولایت پروان هنگام دیدار رسمی اخیر لوی سارنوال افغانستان از آن ولایت برایش گفت زمانی که شما یک خانه گران قیمت دو یا سه طبقه یی را می‎بینید و می‎پرسید متعلق به کیست؟ می‎گویند: مالکش یک سارنوال است که برای لوی سارنوالی کار می‎کند.

دیجیتل ژونال

نشریه دیجیتل ژورنال به کشته شدن ده‎ها تن در نتیجه یک حادثه ترافیکی پرداخته‎است.

موتر مسافربری نوع ۳۰۳ که از کندهار به سوی کابل می‎رفت صبح روز یکشنبه با یک تانکر تیل در منطقه جلدک در نزدیکی قلات مرکز زابل برخورد کرد و هر دو آتش گرفتند.

مقام‎های زابل تائید کرده‎اند که ۳۶ تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته مقام‎های زابل، مسافرانی‎که در داخل سرویس گیرمانده بودند، سوخته‎اند.

دیجیتل ژورنال می‎نویسد، شاهراه کابل – کندهار از ساحاتی می‎گذرد که شاهد فعالیت‎های شورشگری است.

نشریه نوشته‎است، بسیاری از راننده‎های سرویس‎ها با بی پروایی و سرعت زیاد درین مسیر رفت و آمد می‎کنند تا از فعالیت شورشیان در امان بمانند.

نشریه همچنان می‎نویسد، افغانستان خطرناکترین سرک‎ها را در سطح جهان دارد، اکثراً مخروبه اند و مقررات ترافیک کمتر رعایت می‎شود.

به نوشته نشریه، بسیاری‎ها در افغانستان از موترهای مسافربری کهنه و قدیمی استفاده می‎کنند و حوادث ترافیکی و شمار بلند تلفات ناشی از آن یک امر معمول است.

XS
SM
MD
LG