لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

برای رسیدن به صلح نشست "پگواش" در کابل برگزار شد


نشستی به هدف دریافت راه‎های رسیدن به صلح از سوی مؤسسه غیر دولتی موسوم به "پگواش" در کابل برگزار شد.

این نشست با اشتراک یکصد و پنجاه تن امروز دوشنبه، برای یک روز برگذار شد.

شماری از اشتراک کننده‎های این نشست در صحبت با رادیو آزادی گفتند بحث‎ها بیشتر روی چگونگی رسیدن به صلح، تأمین آتش بس و حقوق شهروندان متمرکز بود.

این اشتراک کننده‌ها می‌گویند برگزاری همچون نشست‎ها می‎تواند به تشخیص موضوعات مورد نزاع و موقف‎های طرف‎های درگیر جنگ کمک کند.

انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین ملی افغانستان و یکی از اشتراک کننده‎های این نشست در صحبت با رادیو آزادی گفت بحث‎های غیر مستقیم می‌تواند موقف‎ها میان حکومت و گروه طالبان مسلح را باهم نزدیکتر ساخته و پروسه تأمین صلح را کوتاه‌تر بسازد.

احدی: سهولت ایجاد می‎کند تا از طریق راه اندازی این گونه نشست‎ها پروسه صلح کوتاه تر و مؤثر تر باشد.
احدی: سهولت ایجاد می‎کند تا از طریق راه اندازی این گونه نشست‎ها پروسه صلح کوتاه تر و مؤثر تر باشد.

وی افزود:

"اگر کمی موقف‎ها باهم نزدیک شود، وقتی طالب و حکومت مستقیم صحبت کنند، حداقل مقداری از این کارخانگی پیش از پیش انجام شده می‎باشد، سهولت ایجاد می‎کند تا از طریق راه اندازی این گونه نشست‎ها پروسه صلح کوتاه‌تر و مؤثر تر باشد."

آقای احدی گفت بحث‎ها در نشست "پگواش" بیشتر روی چگونگی رسیدن به صلح، تأمین آتش بس و حقوق شهروندان متمرکز بوده‎است.

بر اساس معلومات برخی اشتراک کننده‎ها، یکصد و پنجاه تن از چهره‎های سیاسی، اعضای شورای ملی و مقام‎های پیشین طالبان در این نشست یکروزه اشتراک کرده‎اند.

پگواش یک مؤسسه غیر دولتی کانادایی است که برای تأمین صلح در شماری از کشورهای جهان کار می‎کند.

هفت ماه پیش از این مؤسسه یک نشست غیر رسمی را میان برخی شخصیت‎های سیاسی افغان و نماینده‎های طالبان در قطر فراهم کرد بود.

اما در آن زمان طالبان مسلح به رسمیت شناختن دفتر شان در قطر، دور ساختن نام‎های رهبران‌شان از لیست تحریم‎های ملل متحد، خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان و برخی خواسته‎های دیگر را از پیش شرط‎ها برای آغاز گفتگوهای رسمی با حکومت این کشور مطرح کردند.

پیش از این طالبان به رسمیت شناختن دفتر شان در قطر، دور ساختن نام‎های رهبران شان از لست تحریم‎های ملل متحد و برخی خواسته‎های دیگر را از پیش شرط‎ها برای آغاز گفتگوهای رسمی با حکومت این کشور مطرح کردند.
پیش از این طالبان به رسمیت شناختن دفتر شان در قطر، دور ساختن نام‎های رهبران شان از لست تحریم‎های ملل متحد و برخی خواسته‎های دیگر را از پیش شرط‎ها برای آغاز گفتگوهای رسمی با حکومت این کشور مطرح کردند.

این در حالیست که همزمان با آن پنج نشست چهار جانبه با اشتراک نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در خصوص صلح با طالبان مسلح در کابل و اسلام‌آباد برگزار گردید‌، اما این نشست‌ها که اولین نشست آن هشت ماه قبل آغاز شده‌بود، نتیجۀ ملموسی در پی‌ نداشته‌‎است.

در این میان برخی از آگاهان مسایل سیاسی می‎گویند، نیاز است تا بجای راه اندازی این گونه نشست‎ها برای تأمین صلح، جامعه جهانی روی کشورهای تمویل کننده گروه طالبان مسلح فشار وارد کند.

فیض‌الله جلال یکی از این آگاهان افزود:

"تا زمانیکه با کشورهای که آنان را تمویل می‎کند تفاهم صورت نگیرد، امکان ندارد که صلح صورت بگیرد، خصوصاً اینکه طالبان از خود اراده ندارند، باید جامعه جهانی بر کشورهای که طالبان را حمایت و تمویل می‎کنند فشار وارد کنند تا آنان بر طالبان فشار وارد کنند و آنان را به میز مذاکره بکشانند."

حکومت افغانستان از سال‎ها برای تأمین صلح در این کشور تلاش دارد و از جامعه بین‌المللی خواسته‎است که بر پاکستان فشار وارد کند تا در زمینۀ آوردن صلح با این کشور همکاری کند.

از سوی هم عبدالناصر شفیق آگاه مسایل حقوقی و سیاسی می‎گوید که فشارهای سیاسی و اقتصادی بر پاکستان به نفع افغانستان است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG