لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

مقامات: طالبان در ولسوالی قلعۀزال تأسیسات عامه را از بین بردند


در ولسوالی قلعۀ‌زال کندز ۳۴ قریه از وجود طالبان مسلح تصفیه شده‎است.

مسئولان محلی ولسوالی قلعۀ‌زال ولایت کندز می‌گویند که در جریان عملیات تصفیوی تحت نام "تندر ۱۵" نیروهای مشترک دولتی توانستند برعلاوه مرکز این ولسوالی ۳۴ قریۀ این ولسوالی را نیز از وجود طالبان مسلح تصفیه و پاکسازی کنند.

بر اساس گفته‌های این مسئولان که هنوز هم عملیات نیروهای دولتی در این ولسوالی جریان دارد.

محبوب‌الله سعیدی ولسوال قلعۀ‌زال در بازار آقتپۀ این ولسوالی در گفتگو با رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح تمامی تأسیسات عام‌المنفعه و دولتی را حریق و از بین برده‌اند.

سعیدی: طالبان مسلح تمامی تاسیسات دولتی و تاسیسات عام المنفعه را تخریب کرده‌اند.
سعیدی: طالبان مسلح تمامی تاسیسات دولتی و تاسیسات عام المنفعه را تخریب کرده‌اند.

آقای سعیدی در این خصوص به رادیو آزادی چنین گفت:

"طالبان مسلح تمامی تأسیسات دولتی و تأسیسات عام‌المنفعه را تخریب کرده‌اند همچنان زیر پُل و پُلچک و کنار سرک‌ها ماین فرش کرده‌اند و به مردم هم خسارت وارد نمودند."

بر اساس گفته‌های ولسوال، هم‌اکنون وضعیت در این ولسوالی کاملاً عادی است و به زودی تمامی ساحات این ولسوالی از وجود طالبان تصفیه خواهد شد.

با این همه جنرال آدم خان متین قوماندان لوای اول فرقۀ ۲۰ پامیر می‌گوید که هم‌اکنون در ساحات تصفیه شدۀ این ولسوالی به خاطر تأمین امنیت بهتر پوسته‌های جدید نیز افراز گردیده‎است.

متین: این عملیات ما ادامه دارد.
متین: این عملیات ما ادامه دارد.

آقای متین در ادامه گفت:

"من به تمامی مردم ولسوالی قلعۀ‌زال اطمینان می‌دهم که این عملیات ما به این معنی نیست که منطقه را تصفیه نمودیم و پوسته‌های امنیتی را ایجاد کردیم و پس برویم نه خیر این عملیات ما ادامه دارد."

از سوی هم جنرال جلال یفتلی قوماندان نیروهای خاص قوای مسلح افغانستان می‌گوید که نیروهای مشترک دولتی در این ولسوالی به طالبان مسلح ضرباتی محکم وارد کرده‌اند.

آقای یفتلی افزود که هنوز هم عملیات نیروهای دولتی در این ولسوالی ادامه دارد.

یفتلی: طالبان مسلح در خانه‌های مردم سنگر گرفته بودند و ما خانه به خانه جنگ نمودیم.
یفتلی: طالبان مسلح در خانه‌های مردم سنگر گرفته بودند و ما خانه به خانه جنگ نمودیم.

​وی می‌افزاید:

"طالبان مسلح در خانه‌های مردم سنگر گرفته بودند و ما خانه به خانه جنگ نمودیم و سرانجام این ولسوالی از حضور طالبان مسلح و جنگجویان خارجی تصفیه کردیم."

از سوی دیگر باشنده‌گان آقتپه، مرکز ولسوالی قلعۀ‌زال خُرسند هستند که نیروهای دولتی مرکز این ولسوالی را از وجود طالبان مسلح تصفیه کرده‌اند.

چند تنِ از باشنده‌گان این ولسوالی در خصوص وضعیت کنونی این ولسوالی به رادیو آزادی چنین گفتند:

"عید قربان نزدیک است، جنگ بود ما آواره شده بودیم با مشکلات زیاد رو به رو بودیم حالا خوش هستیم که ولسوالی ما را دولت پس گرفت حالا دوباره به خانه و قُشلاق خود آمدیم."

"اینجا جنگ بود، مردم خیلی پریشان شده و آواره شده بودند، حالی خوش هستیم که دولت منطقه ما را از طالبان تصفیه کرد."

باید یاد آورشد که ولسوالی قلعۀ‌زال به طرف شمال غرب مرکز کندز موقعیت داشته و این ولسوالی با ولایت بلخ و ولسوالی‌های چهاردره و امام صاحب کندز سرحد دارد و هم‌چنان به طول ۱۶۰ کیلومتر با کشور تاجیکستان نیز سرحد مشترک دارد.

از جانبِ دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند، این ادعای مسئولان محلی کندز را رد می‌کند که گویا تأسیسات دولتی و ملکی را در این ولسوالی طالبان مسلح تخریب نموده‎است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG