لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

نیروهای افغان چگونه می‌توانند حملات مخالفین مسلح را مهار کنند؟


حملات انتحاری و مسلحانۀ پی در پی در شهر کابل شماری از کارشناسان امنیتی و مردم را نگران ساخته و آنان از نیروهای امنیتی می‌خواهند تا از هر راه ممکن از تکرار همچو رویداد‌ها جلوگیری کنند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی علاوه بر چهار دروازۀ ورودی شهر کابل باید نظارت بر راه‌های فرعی که منتهی به این شهر می‌شود را نیز بیشتر سازند.

آقای یارمند می‌گوید، بدون وسایل الکترونیکی پیشرفته ناممکن است که نیروهای امنیتی بتوانند از ورود مخالفان مسلح دولت و مواد انفجاری به داخل شهر جلوگیری کنند.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله افغانستان
میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله افغانستان

وی در مورد گفت:

"در شهر کابل هر آن تردد آن‌ها در صورت عدم وسایل الکترونیکی و تکنالوژی توسط نیروهای انسانی کاملاً کار بسیار سخت و دشوار است نیروهای امنیتی تا حد و توان‌شان روی این مسئله تلاش کردند، اما چون تروریستان سیل آسا از پاکستان داخل افغانستان می‌شوند، جلوگیری آن کار سخت و دشوار است."

این در حالیست که دو شب قبل حملۀ انتحاری و گروهی بالای مهمانخانۀ مؤسسۀ پاملرنه در منطقه شهرنو کابل صورت گرفت که به گفته وزارت امور داخله، شش فرد ملکی در آن زخمی شدند.

همچنان روز دوشنبه دو حمله انتحاری پی در پی در دروازۀ ورودی وزارت دفاع رخ داد که به گفته وزارت صحت عامه افغانستان، چهل و یک کشته و بیش از یکصدو ده زخمی بر جا گذاشت.

حدود دو هفته قبل حمله بالای پوهنتون امریکایی افغانستان در شهر کابل نیز صورت گرفت که در آن ۱۳ تن کشته و ۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

از سوی هم مردم عام با انتقاد از ارگان‌های امنیتی افغان می‌گویند که چرا آنان نمی‌توانند از وقوع چنین حملات جلوگیری کنند.

بصیر و جاهد دو تن از باشنده‌های کابل در این مورد چنین گفتند:

"ما مشکل بزرگ امنیتی داریم، از دولت می‌خواهیم که کار را به اهل کار بسپارد. انشالله صلح و امنیت تأمین می‌گردد."

"تا زمانیکه استخبارات افغانستان کنترول درست نداشته باشد یک نفر می‌آید بدون تلاشی داخل چهار دروازۀ کابل می‌شود امنیت نیست مردم درست تلاشی نمی‎شوند به همین دلیل انفجار صورت می‌گیرد."

این در حالیست که حدود یک‌ماه قبل چین برخی وسایل پیشرفته تلاشی و تجهیزات را به وزارت داخله افغانستان کمک کرد.

در آن زمان وزیر داخله این کشور گفته بود که با نصب این وسایل در دروازه‌های ورودی شهر کابل امنیت میلیون‌ها تن در این شهر تأمین خواهد شد.

از سوی هم قوماندانی امنیه کابل برای مردم اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی افغان بخاطر تأمین امنیت در شهر کابل از هیچ تلاش دریغ نمی‌کنند.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل
فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل در مورد گفت:

"شهر کابل یک شهر برزگ بوده و تردد بیشتر است، امکان این است که با وجودیکه تلاش‌ها جریان دارد و چک پاینت‌ها هم است اما دشمن همیشه تلاش می‌کند تا نقطه خالیگاه پیدا کند و دست به اعمال تخریبی بزند اما این بدان معنی نیست که نیروهای امنیتی ضعیف اند."

پیش از این نیز حملات خونین در شهر کابل رخ داده‌است که به گونه مثال می‌توان از حملات انتحاری بالای تظاهر کننده‌گان در دهمزنگ و حمله انتحاری و گروهی بالای ریاست رجال برجسته در ساحه پل محمود خان یاد آوری کرد.

در این حملات بیش از چهارصد تن کشته و زخمی شدند و مردم را به شدت نگران ساخت.

در این حال میرزا محمد یارمند کارشناس مسایل امنیتی افغان می‌گوید که همآهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی افغان نیز می‌تواند در جلوگیری از همچو حملات مفید واقع گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG