لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

خط آهن افغانستان و چین کم هزینه ترین راه برای واردات و صادرات است


وزارت تجارت و صنایع افغانستان از رسیدن اولین قطار حامل محموله تجارتی از چین به افغانستان استقبال کرده و آن را کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه برای انتقال کالاهای چینایی به این کشور می‎داند.

این وزارت می‎گوید که خط آهن میان دو کشور سبب رونق تجارت میان دو کشور شده و سهولت‎های زیادی را در زمینه صادرات و واردات کلاهای افغانی و چینایی فراهم خواهد کرد.

امروز دو محموله جداگانه حاوی کالاهای چینایی ذریعه اولین قطار باربری از طریق خط آهن به بندر حیرات افغانستان رسید.

این محموله‎ها شامل ۸۴ کانتینر اموال‌ تجارتی که ۱۲ روز قبل حرکت کرده بود روز چهارشنبه وارد شهرک بندری حیرتان افغانستان شد.

قوقندی: این راه می‎تواند تا کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه برای انتقال کالاهای چینایی به افغانستان و برعکس صادرات افغانستان به چین باشد.
قوقندی: این راه می‎تواند تا کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه برای انتقال کالاهای چینایی به افغانستان و برعکس صادرات افغانستان به چین باشد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی در مورد اهمیت خط آهن میان چین و افغانستان چنین گفت:

"خط آهن که به تاریخ ۲۵ ماه گذشته از چین حرکت کرده بود هشتاد و چهار واگون در دو دو محموله جداگانه به حیرتان رسید این راه می‎تواند تا کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه برای انتقال کالاهای چینایی به افغانستان و برعکس صادرات افغانستان به چین باشد این راه آهن می‎تواند سبب افزایش تجارتی میان دو کشور باشد."

آقای قوقندی چین را بازار بزرگ به کالاهای افغانی عنوان کرده گفت که قالین، زعفران، میوه تازه و خشک و سنگ مرمر از عمده ترین صادرات افغانستان به این کشور می‎باشد.

به اساس معلومات وزارت تجارت، خط آهن یکی از برنامه‌های توسعه‌یی اقتصادی افغانستان و چین می‌باشد که به هدف ایجاد یک مسیر تجارتی جدید طرح ریزی شده‌است و این برنامه زیر نام، یک کمربند یک راه، در سال ۲۰۱۳ از سوی رئیس جمهور چین آغاز گردید.

این قطار دو بار در ماه اموال تجارتی را از شهر هایمن کشور چین الی بندر حیرتان انتقال خواهد داد.
این قطار دو بار در ماه اموال تجارتی را از شهر هایمن کشور چین الی بندر حیرتان انتقال خواهد داد.

مسئولان وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که این قطار دو بار در ماه اموال تجارتی را از شهر هایمن کشور چین الی بندر حیرتان انتقال خواهد داد.

این در حالیست که به نقل از وزیر اقتصاد افغانستان، قرار است هفته آینده خط آهن میان افغانستان و ایران نیز به بهره برداری سپرده شود.

مسئولین وزارت تجارت افغانستان می‎گویند که تا سه ماه آینده پروژه خط آهن ترکمنستان- بندر آقینه نیز افتتاح خواهد شد.

پس از روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان، نخستین راه آهن در سال ۲۰۰۸ از سوی ایران به پایه اکمال رسید و اکنون حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا پروژه‌های بیشتر را برای ایجاد خط آهن عملی کند.

برخی از کارشناسان اقتصادی تلاش‎های حکومت مبنی بر وصل کردن افغانستان با کشورهای منطقه توسط خط آهن را ستایش کرده می‎گویند که با این کار وابستگی تجارتی افغانستان از پاکستان کاهش میابد.

سیف الدین سیحون یکی از این کارشناسان اقتصادیبه رادیو آزادی گفت که خط آهن میان چین و افغانستان نه نتها در بخش واردات و صادرات کالاها بل در دراز مدت برای صادرات منابع طبعی افغاستان به چین نیز موثر خواهد بود.

سیحون: در دراز مدت این ارتباط بسیار اهمیت.
سیحون: در دراز مدت این ارتباط بسیار اهمیت.

وی افزود:

"در دراز مدت این ارتباط از یک نظر دیگر نیز بسیار اهمیت دارد و آن عبارت از انتقال منابع طبعی افغانستان، این کشور نیاز دارد تا از مسیر بندر حیرتان به معدن مس عینک خط آهن تمدید پیدا کند تا مواد خام فلز و مس به چین صادر شده بتواند."

آقای سیحون افزود که حکومت باید از این فرصت استفاده درست نموده برای تامین روابط تجارتی اش با جهان، تولیدات اش را رشد داده و زمینه سرمایه گذاری خارجی را نیز فراهم سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG