لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

حدود ۲۲ تن از شهروندان غوری از سوی طالبان گروگان گرفته شده‌اند


از چهار روز به این سو حدود بیست و دو تن از شهروندان غوری از سوی طالبان و بعضی گروهای دیگر به گروگان گرفته شده‎اند.

در این جمله چند محصل که دوتن شان باشنده‎های ولایت بامیان هستند شامل می‎باشند.

مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر غور با ابراز نگرانی از فرهنگ گروگان گیری در این ولایت می‎گوید که برای رهایی افراد گروگان گرفته‎شده تا هنوز کدام حرکت موثر از سوی هیج نهادی صورت نگرفته‎است.

این مسئولین گروگان گیری‎های اخیر در این ولایت را نگران کننده می‎خوانند.

طالبان مسلح چهار روز قبل پنچ تن از محصلین موسسه تحصیلات عالیغور را که سه تن شان باشنده‎های ولایت بامیان و دو تن باشنده‎های ولسوالی لعل غور بودند و برای سپری نمودن ایام عید به طرف خانه‎های شان در حرکت بودند از مربوطات ولسوالی دولتیار از موترپائین وباخود بردند.

ذبیح الله جواد رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر درغور، گروگان گیری افراد ملکی را وآن هم بر اساس تفاوت‎های قومی و مذهبی، یک عمل ضد اسلامی و انسانی خوانده و از حکومت می‎خواهد تا برای رهایی این افراد اقدام جدی نماید.

وی افزود:

" از آدرس کمیسیون مستقل حقوق بشر ما چنین گروگان گیری‎ها را یک عمل ضد اسلامی، ضد بشری و یک عمل غیر اخلاقی می‎دانیم و مخصوصا گروگان گیری‎های که براساس تفاوت‎های قومی، مذهبی و نژادی صورت می‎گیرد و این یک سلسه نگرانی‎های را برای باشنده‎های ولایت غور و همچنان کمیسیون مستقل حقوق بشر بوجود آورد که ما خواهش ما از نهادهای دولتی، شورای ولایتی و متنفذین این است که برای رهایی این افراد تلاش کنند و از چنینی فرهنگ جلوگیری نمایند."

با این حال عبدالحی خطبیی سخنگوی والی غور می‎گوید که بعد از گروگان گیری این افراد از سوی طالبان، باشنده‎های ولسوالی یکاو لنگ بامیان تعداد هفت تن از شهروندان و غوری سنی مذهب و همچنان باشنده‎های منطقه مربوط مرکز غور را به تعداد ده تن از اقوام هزاره را نیز به گروگان گرفته‎اند.

آقای خطیبی می‎افزاید که تاهنوز هیج گزارش را مبنی بر اقدام رهایی این افراد از چنگ گروگان گیرها از سوی نیروهای امنیتی و دولتی دریافت نکرده‎اند.

وی افزود:

" این فیصله باید از سوی شورای ولایتی و شورای نظامی مطرح و حل فصل می‎شد که تا هنوز هیچ گزارش که در این باره اقدام صورت گرفته باشد برای ما نرسیده است."

ازسوی هم فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور خاطر نشان میسازد که تلاش‎های برای نجات این فراد صورت گرفتهولی به گفته وی تا هنوز نتیجه بخش نبوده‎است.

آقای احسان می‎گوید طالبان که این افراد را باخود به گروگان گرفته‎اند در بدل رهایی آنان درخواست پول کردند.

وی افزود:

" گروگان گیری‎های افراد متآسفانه برای طالبان که بیشتری شان از مرغاب هستند یک منبع در آمدی شده‎است و دولت هم بسیار ضعیف است.

باز هم ببینیم تلاش خود را می‎کینم ولی طالبان از خانواده‎های اینان صد درصد پول می‎خواهند."

نگرانی از افزایش گروگان گیری درغور در حال مطرح می‎شود که حدودا یک ماه قبل طالبان مسلح دو تن را از مربوطات ولسوالی دولتیار نیز با خود برده بودند که تا هنوز سرنوشتآن‎ها نا معلوم است.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG