لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

صبحرنگ: فرهنگ معافیت سبب ادامه قتل‌های ناموسی در افغانستان شده‎است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که ادامه خشونت علیه زنان بخصوص قتل‌های ناموسی در این کشور این کمیسیون را به شدت نگران ساخته‌است.

قتل‌های ناموسی پدیده که همواره از سوی نهاد‌های دفاع از حقوق بشر و مدافعان حقوق زن در افغانستان از آن یاد آوری می‌شود اما تلاش‌ها برای جلوگیری از آن تا هنوز نتیجه ملموسی در قبال نداشته‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که موجودیت فرهنگ معافیت سبب ادامه قتل‌های ناموسی در این کشور شده‌است.

ثریا صبحرنگ کمیشنر این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که در جریان سال جاری نزدیک به پنجا قضیه قتل ناموسی از سوی این کمیسیون در افغانستان ثبت شده‌است.

ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"در تمام ولایات افغانستان قتل‌های ناموسی جریان دارد و در مناطق ناامن موارد آن بیشتر است، بخاطریکه در آنجا حاکمیت حکومت مرکزی وجود ندارد و بیشتر قضایا گزارش داده نمی‌شود. ۴۸ مورد قتل ناموسی فقط در کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده یعنی در هر هفته دو زن بشکل بسیار فجیع به قتل می‌رسند."

به گفتۀ وی، در سال گذشته ۲۴۱ قضیۀ قتل ناموسی در افغانستان از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور ثبت شده‌بود که تنها ۷۲ مورد آن مورد پیگرد قرار گرفت.

خانم صبحرنگ می‌گوید که در مجموع خشونت علیه زنان در نیمۀ اول سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خانم صبحرنگ می‌گوید که فساد اداری، موجودیت فرهنگ معافیت و ضعف حاکمیت دولتی سبب افزایش خشوت علیه زنان از جمله قتل‌های ناموسی در افغانستان شده‌است.

از سوی هم صفیه صدیقی از فعالان زن می‌گوید که خشونت علیه زنان در این کشور نگران کننده‌است و باید از هر راه ممکن به آن رسیده‌گی صورت گیرد.

صفیه صدیقی
صفیه صدیقی

وی گفت:

"ما و شما قتل‌های ناموسی را مشاهده می‌کنیم، این حق قوه قضائیه افغانستان است، در همچو موارد باید قاضی فیصله کند اما متأسفانه خانواده‌ها فیصله می‌کنند و دختران خورد و جوان را به قتل می‌رسانند. امیدوار استم تا وزارت امور زنان، وزارت امور داخله و تمام انجو‌ها و جامعه مدنی در این زمینه توجه داشته باشند."

سر بریدن ریحانه دختر جوان و سوزاندن زهرا از سوی خانواده شوهرش در ولایت غور از جدی‌ترین موارد خشونت در برابر زنان خوانده شده‎است.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که ده‌ها قضیه خشونت و قتل ناموسی دیگر نیز در این کمیسیون ثبت شده و برخی موارد به علت نا امنی‌ها گزارش داده نشده‌است.

در این حال نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که تلاش‌های جدی برای بازداشت عاملین قتل‌های ناموسی و سپردن آنان به چنگ قانون صورت گرفته‌است.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"در هر موردیکه توسط ارگان‌های کشفی و استخباراتی و یا پولیس برای ما گزارش رسیده، اقدام، شناسایی و بازداشت شده‌است. اما تعدادی که فراری هستند و یا در مناطق ناامن هستند بخاطر به پنجۀ قانون سپردن آنان اقدامات روی دست داریم و در این راستا مصمم و متعهد هستیم."

پیش از این رفیع‌الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته‌است که در هشت ماه گذشته سال جاری میلادی ۲۶۲۱ مورد خشونت در برابر زنان در افغانستان به ثبت رسیده که قتل‌های ناموسی نیز مشمول آن می‌باشد.

این کمیسیون از حکومت می‌خواهد تا با پیگیری قضایای خشونت علیه زنان و مجازات عاملین آن، جلو خشونت‌ها از جمله قتل‌های ناموسی در این کشور را بگیرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG