لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

اسماعیل خان: رهبران حکومت در تامین امنیت کشور ناتوان هستند


اسماعیل خان یکی ازقوماندانان برجسته جهادی در غرب افغانستان رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان را متهم کرد که در تامین امنیت این کشور ناتوان هستند.

او در نشستی که بمناسبت پانزدهمین سالگرد ترور احمد شاه مسعود در هرات برگزارشده بود ادعا کرد کرد که در حال حاضر اکثریت مطلق جغرافیای افغانستان در کنترول مخالفان دولت قرار دارد.

وی افزود:

"ما خطر بزرگی میبینیم سقوط ولایات، سقوط ولسوالی‎ها، ماخوش به این نباشیم که ولسوالی بدست ما است، ولسوالی در فاصله یک کیلومتری این چی اثری دارد به حکومتداری.

هشتاد، نود فیصد اراضی افغانستان در ولسوالی‎ها بدست دشمن است اگر تنها یک ساحه چندکیلو متری باشد، این نمی‎تواند به دوام حکومت کمک کند."

در این نشست مسئولین بلند رتبه نظامی غرب افغانستان اشتراک داشنتند.
در این نشست مسئولین بلند رتبه نظامی غرب افغانستان اشتراک داشنتند.

اوگفت جنگ جاری در افغانستان از سوی کشورهای خارجی به صورت منظم ادراه می‎شود و بهانه این جنگ طالبان هستند. اما او ازکدام کشور خاص نام نبرد.

وی همچنان افزود:

"جنگ در افغانستان با طالبان نیست و طالبان یک وسیله برای این جنگ است، این یک جنگ منظمی است که فعلا در سرزمین ما توسط بیگانه‎ها شروع شده‎است."

او قبل از این به دولت هشدار داده بود اگر به مجاهدین در ساختار حکومت نقش ارزنده داده نشود گروه‎های مختلف نو ظهور علیه حکومت دست به تفنگ خواهند برد.

از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی تا کنون، اسماعیل خان چندین بار به اینگونه اعتراضات پرداخته است.

در این نشست مسئولین بلند رتبه نظامی غرب افغانستان اشتراک داشنتند.

محمد اسماعیل خان از وضعیت موجود در ولایت هرات نیز انتقاد کرد.

او خطاب به محمد آصف رحیمی والی هرات گفت که وجود بی بندوباری‎ها و زروگویی در هرات برایش قابل تحمل نیست ولی او نگفت که این مشکلات از سوی چی کسانی صورت می‎گیرد.

وی افزود:

"به جناب والی صاحب (محمدآصف رحیمی) می‎گویم که این شهر به خون چهل هزار انسان آزاد شده‎است اما بی بند و باری‎ها و زوگویی‎ها و یکعده از باجگیرهای از نظام و باجگیری‎های یک عده دیگر به ما قابل قبول نیست."

وزیر اسبق انرژی و آب افغانستان که در حضور صدهاتن از باشنده‎گان ولایت هرات به شمول قوماندانان سرشناس جهادی صحبت می‎کرد گفت تنها راه ختم جنگ در افغانستان بسیج دسته جمعی مردم است.

او گفت هرگاه جنگ‎های چریکی به جنگ‎های منظم تبدیل شود، عساکری که در نبرد با دشمن قراردارند، آهسته، آهسته خسته می‎شود وروزی دست از مقاومت علیه دشمنان مردم افغانستان بر می‎دارند.

اسماعیل خان بعد از فروپاشی حکومت طالبان به عنوان والی هرات و وزیر انرژی و آب افغانستان کار کرد.

اما حکومت وحدت ملی افغانستان جای را برای او در ساختار حکومت کنونی در نظر نگرفت و او نیزهمواره حکومت را به باد انتقاد گرفت.

گزارش: شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG