لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

یک نمایشگاه عکس زیرنام "زخم‌های جنگ" در کابل برگزار شد


افغان‌ها سال‌ها جنگ را آزموده‌اند و قربانی پرداخته اند، حاصل این جنگ‌ها برای شماری از افغانها فقر و یا معیوبیت و معلولیت بوده‌است.

سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان برای بازگو کردن رنج‌ها و خاطرات این قربانیان، در باغ بابر نمایشگاه یک روزه را زیر نام "زخم‌های جنگ" پرپا کرده‌است.

در این نمایشگاه ده‌ها تصویر از کودکان، دختران و پسران جوان و مردان کهن سال که در جنگ‌های سال‌های اخیر معلول و معیوب شده‌اند، روی دیوارها آویخته شده‌است.

هادی معرفت رئیس اجراییه این سازمان روز جمعه هنگام افتتاح این نمایشگاه گفت، برای اینکه نسل‌های آینده بدانند مردمان این سرزمین از بهر جنگ و دهشت چه قربانی‌‎های داده‌اند، برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها را ادامه می‌دهند.

هادی معرفت رئیس اجراییه سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان
هادی معرفت رئیس اجراییه سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان

وی در مورد گفت:

"ما می‌خواهیم که با برپایی این نمایشگاه نشان دهیم که قربانیان اصلی این جنگ‌ها غیر نظامیان بخصوص خانم‌ها و کودکان هستند. این مسئله نیاز به توجه دارد که حکومت باید به آن بپردازد و جلوگیری کند از فاجعه‌ای که در این کشور در حال اتفاق افتادن است."

این سازمان سال گذشته نیز نمایشگاه های را زیر نام "صندوق خاطرات قربانیان" و " قربانیان جنگ و صلح" برگزار کرده‌ بود.

مسئولان این سازمان می‌گویند، امسال تنها تصاویر قربانیان جنگ، انتحار و انفجار در سال‌های اخیر را از ولایات کندز، کندهار و کابل گرد آورده‌ و به نمایش گذاشته اند و این روند تا پوشش دیگر ولایات نیز ادامه خواهد داشت.

در این نمایشگاه یکی از قربانیان جنگ نیز حضور داشت، مردیکه به چند تصویر نگاه عمیق دوخته بود. وی گفت که صاحب این تصاویر خودش است.

این مرد کبل شاه نام دارد، وی در حمله انتحاری که سال گذشته در ساحه سیاه سنگ کابل رخ داد از ناحیه پا زخم برداشت و برادرش در این رویداد کشته شد.

اکنون او شش فرزند برادر و کودکان خودش را سرپرستی می‌کند؛ اما می‌گوید دیگر نمی‌تواند کار کند زیرا مانند گذشته وجود سالم ندارد.

کبل شاه فردیکه سال گذشته در اثر یک حمله انتحاری در منطقه سیاه سنگ کابل از ناحیۀ پا زخم برداشته بود.
کبل شاه فردیکه سال گذشته در اثر یک حمله انتحاری در منطقه سیاه سنگ کابل از ناحیۀ پا زخم برداشته بود.

وی در ادامه گفت:

"من در سال‌های ۱۳۶۸ که سرباز نظامی بودم یک پایم را در فرقه ۲۵ خوست از دست دادم. بعد در سال گذشته حمله انتحاری که در سیاه سنگ رخ داد پای دیگرم زخمی شد و حال توان کار را ندارم. در حال حاضر، در کنار فرزندان خودم، شش کودک برادرم را نیز سرپرستی می‌کنم."

نیلوفر دختر جوان، یکی دیگر از قربانیان جنگ، اما نگاهش به زندگی متفاوت از دیگران است.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"وقتی انسان معلول می‌شود باعث نمی‌شود که در خانه بنشیند و کار نکند، اما کسانیکه امروز معلول شده‌اند، عضو فعال جامعه هستند و کار می‌کنند."

در این میان، سید مخدوم رهین وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ در این نمایشگاه می‌گوید، نسل‌های آینده وحشت و دهشت گروه‌های منفور را که از مردمان این سرزمین قربانی گرفته اند، فراموش نخواهند کرد.

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان از حکومت می‌خواهد تا برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی در نبردها، دست به کار شود در غیر آن عمق این فاجعه برای افغانستان بحران زا خواهد بود.

نظیفه محبوبی

یک نمایشگاه عکس زیرنام "زخم‌های جنگ" در کابل برگزار شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:31 0:00

XS
SM
MD
LG