لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

ولسی جرگه: حکومت باید سفیر ایران در کابل را احضار کند


ولسی جرگه افغانستان و مردم برخورد پولیس ایران با مهاجرین افغان را یک عمل غیر بشری و توهین به کرامت انسانی دانسته آنرا تقبیح کردند.

پس از آنکه پولیس ایران شماری از مهاجرین افغان را در قفس‌های آهنین در شهر شیراز آن کشور به نمایش گذاشت، اعضای ولسی جرگه از حکومت می‌خواهد تا سفیر ایران در افغانستان را احضار کند.

برخی اعضای کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی این عمل پولیس ایران را خلاف ارزش‌های اسلامی و معاهدات بین‌المللی دانسته تأکید کردند که باید هر چه زودتر حکومت ایران در این مورد توضیحات ارایه کند.

جعفر مهدوی معاون این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" در قدم اول باید از دولت ایران توضیح خواسته شود و سفیر ایران باید به وزارت خارجه احضار شود و توضیحات از آنها گرفته شود و حکومت ایران باید هر چه عاجل در این ارتباط تدابیری که نیاز است بگیرد و در قدم دوم آن چیزیکه در حقوق بین‌الملل پیش بینی شده باید عاجل جمهوری اسلامی ایران پاسخ قناعت بخش بدهد."

آقای مهدوی همچنان گفت، کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه در اولین فرصت بخاطر حفاظت از حقوق اتباع افغانستان در خارج از کشور اقدام می‌کند.

در همین حال باشنده‌های کابل نیز این عمل پولیس ایران را محکوم کرده گفتند که باید حکومت افغانستان از حقوق اتباع‌اش در خارج از کشور دفاع کند.

تمیم و حمید دو تن از آنها در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

" دولت افغانستان باید از اتباع خود دفاع کند از راه دیپلوماتیک خوب است پیش برود اما دولت ضعیف است هیچ وقت از اتباع خود دفاع نکرده‌است."

"در ایران ما سفارت داریم باید سفیر افغانستان در ایران از مردم و ملت خود دفاع کند."

تعداد از مهاجرین افغان که در شیراز ایران در داخل قفس به نمایش گذاشته شده بودند.
تعداد از مهاجرین افغان که در شیراز ایران در داخل قفس به نمایش گذاشته شده بودند.

روز چهارشنبه هفته گذشته پولیس ایران در شهر شیراز آن کشور در نمایشگاهی از دست آوردهای ‌شان در کنار مواد مخدر و مشروبات الکولی، تعداد از مهاجرین افغان بازداشت شده را نیز در قفس آهنین با چشمان بسته انداخته به نمایش گذاشت.

پس از نشر این نمایش شماری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و کاربران صفحات اجتماعی افغانی و ایرانی در صفحات اجتماعی‌شان در این مورد اعتراض کردند.

اما مقامات حکومت ایران تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

در همین حال وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، آنها در هماهنگی با وزارت خارجه این مسئله را از مجرای دیپلوماتیک تعقیب می‌کنند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی از حکومت ایران خواست تا این قضیه را به گونه جدی بررسی کند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

وی افزود:

" ما از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم این عمل غیر انسانی را به صورت جدی پیگیری کرده و عاملین این قضیه را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و همچنان ما از طریق وزارت امور خارجه این موضوع را از مجرای دپیلوماتیک تعقیب می‌کنیم."

آقای میاخیل همچنان گفت که این رفتار پولیس ایران در تضاد با موازین حقوق بشری و خلاف تفاهمنامه‌های هر دو کشور در ارتباط به مهاجرین می‌باشد.

جعفر مهدوی معاون کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید، پیش از این نیز در مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران با مهاجرین افغان برخورد نادرست صورت گرفته است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG