لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

احتمال از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان


روزنامۀ نیویارک تایمز توجه را به گفت و گوهای متوقف شده صلح با طالبان جلب کرده و به اساس مصاحبه با آغا جان معتصم مسئول ارشد پیشین طالبان در پیوند به گفت و گو های صلح در یک مطلب به آینده این گفت و گو ها نظر انداخته است.

نیویارک تایمز می‌نویسد، با توجه به اینکه طالبان بسیاری مناطق را تحت کنترول در آورده‌اند و هر هفته بالای کابل حمله می‌کنند، شاید این گروه در حال حاضر برای گفت و گو های صلح با حکومت افغانستان بیشتر متمایل نباشد.

اما آغا جان معتصم یک وزیر پیشین رژیم طالبان تأکید می‌کند که اکنون وقت آن است.

به نوشته این روزنامه، معتصم که یک شخص نزدیک به ملا عمر بنیانگذار طالبان بود و هشت سال از مجرای مختلف برای آغاز گفت و گوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان تلاش کرده‌است اکنون بسیاری اوقات به طور مخفی زندگی می‌کند.

نیویارک تایمز می‌نویسد که وی از شهر های خلیج گرفته تا ترکیه و افغانستان در مهمانخانه های زندگی و نشست‌ها را برگزار می‌کند که تدابیر امنیتی آن شدید است.

او با نیویارک تایمز به این شرط مصاحبه کرده‌است که محل اقامت اش را فاش نسازد.

این روزنامه می‌نویسد، گفت و گوهای صلح که حداقل از دو سال به اینسو متوقف است، معتصم بار دیگر این موضوع را مطرح می‌کند.

او به نیویارک تایمز گفته است که احتمال گفت و گوهای صلح رو به افزایش است.

به گفته وی، شورای طالبان در این واخر در نشستی در کویته توافق کرد که روند گفت و گو های صلح به پیش برده شود و پس از نشست برخی از اعضای این شورا از او خواسته اند که گفت و گوهای صلح را با حکومت افغانستان دوباره آغاز کند.

به نوشته نیویارک تایمز، معتصم که به عنوان مسوول کمیته سیاسی طالبان تعیین شده بود می‌گوید که دو بار در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با برادر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در ادامه تلاش‌ها برای ایجاد فضای اعتماد دیدار کرده بود.

وی از خطرات موجود در این راه هم یادآوری می‌کند و می‌گوید که شاهد خطرات زیاد است و بسیاری‌ها برایش هشدار می‌دادند اما افزوده‎است وی به آنها گفته بود که به خاطر آوردن صلح و ثبات به کشورش و مردم اش این خطرات را می‌پذیرد.

نیویارک تایمز از برخی حوادث در ارتباط به موانع و تهدیدات در برابر گفت و گو های صلح یاد می‌کند که معتصم با آن رو به شده بود.

وی از یک حمله مرگبار در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی جان سالم بُرد و سپس به کشورهای خلیج رفت.

نام او در سال ۲۰۱۳ از لست های سیاه امریکا و سازمان ملل متحد دُور شد و یک سال بعد در شهر دوبی امارات متحده عربی ۲۲ تن از وزیران و رهبران طالبان را برای گفت و گوهای صلحبا مقام‌های ارشد شورای عالی صلح افغانستان گرد هم آورد.

اما به گفته روزنامه، معتصم با این تلاش‌ها، دشمنان هم پیدا کرد.

رهبری طالبان سپس اعلان کردند که او دیگر نماینده این گروه نیست.

عبدالرقیب تخاری معاون وی در این گفت وگو ها که در زمان حاکمیت طالبان وزیر امور مهاجرین بود بعد ازین نشست هنگام بازگشت به خانه در پشاور کشته شد.

بیست و دو روز بعد معتصم از سوی پولیس دوبی بازداشت شد و پس از آن رها گردید که حکومت افغانستان خواست رهایی او را مطرح کرد.

معتصم در مصاحبه با نیویارک تایمز نگفت که بر او چه اتهاماتی وارد شده بود اما وی می‌گوید که بالاخره به این نتیجه رسید که خود را از پاکستان دُور نگهدارد.

اندین اکسپرس

روزنامه اندین اکسپرس در یک مطلب در مورد بندر واگه می‌نویسد که یک مقام ارشد پاکستانی می‌گوید که اسلام آباد مانع انتقال اموال تاجران افغان از طریق این بندر به هند نشده‌است.

رئیس جمهور افغانستان پیش ازین به پاکستان هشدار داد که اگر این راه را به روی تاجران افغان باز نکند، به انتقال اموال تجارتی آن کشور از طریق راه‌های ترانزیتی داخل افغانستان به آسیای مرکزی اجازه داده نخواهد شد.

روزنامه این حرف‌های نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان را هم در مطلب جا داده که گفته است، پاکستان مطابق توافقنامه دو جانبه میان کابل و اسلام آباد عمل کرده‌است.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که به اساس این توافق صرف به اموال و امتعه هندی از این بندر اجازه انتقال به افغانستان داده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG