لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

مینه پال: غنی روی مبارزه مشترک با تروریزم با مودی گفتگو می‎کند


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید رئیس جمهورافغانستان در سفرش به هند روی موقف دو کشور در امر مبارزه با تروریزم و همکاری‎های امنیتی با مقامات هندی گفتگو می‎کند.

ارگ همچنان می‎گوید که قرار است غنی به روز چهارشنبه سفرش را به هند آغاز کرده و در آنجا با نریندرا مودی و شماری از مقامات دیگر هندی روی مسایل اقتصادی وهمکاری‎های امنیتی بحث کند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت محمد اشرف غنی با صدراعظم هند بر علاوه موقف دو کشور در امر مبارزه با تروریزم، روی موضوعات اقتصادی نیز گفتگو خواهد کرد.

مینه پال: در این سفر غنی روی موقف مشترک دو کشور جهت مبارزه با تروریزم و همکاری‎های امنیتی نیز بحث می‎شود.
مینه پال: در این سفر غنی روی موقف مشترک دو کشور جهت مبارزه با تروریزم و همکاری‎های امنیتی نیز بحث می‎شود.

وی افزود:

"رئیس جمهور افغانستان با مقامات هندی روی همکاری‎های مشترک روابط اقتصادی و گسترش آن بحث می‎کند و همچنان روی موقف مشترک دو کشور جهت مبارزه با تروریزم و همکاری‎های امنیتی نیز بحث می‎شود."

آقای مینه پال می‎گوید رئیس جمهور افغانستان در جریان سفر به هند برعلاوه بحث با مقامات هندی با شماری از تجار، و محصلین افغان نیز ملاقات و گفتگو خواهد کرد.

هند در چند سال گذشته برعلاوه بخش‎های نظامی در بخش پروژه‎های اقتصادی و باز سازی نیز افغانستان را یاری رسانده‎است که از آن جمله میتوان از ساخت تعمیر شورای ملی در کابل، قصرستوری در وزارت خارجه و بند سلما در هرات را نام برد.

از سوی هم وزارت خارجه هند با پخش خبرنامه سفر رئیس جمهور افغانستان را فرصت خوب برای مساعد شدن زمینه گفتگو روی همکاری‎های دو جانبه میان دو کشور مهم خوانده‎است.

به نقل از رسانه‎های هندی در مورد سفر محمد اشرف غنی به هند نیز گفته شده‎است که، مودی در دیدارش با غنی، در مورد افزایش کمک‎های نظامی هند با افغانستان نیز سخن خواهد گفت.

سفیر هند در کابل نیز به تازه‎گی در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی، سفر رئیس جمهور افغانستان به هند را تائید کرده و گفته‎است که انتظار می‎رود در جریان این سفر برخی موافقت نامه‎های نیز به امضا برسد.

مصاحبه با سفیر هند در مورد سفر رئیس جمهور غنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:08 0:00

من پریتوا هورا از ادامه همکاری‎های کشورش به افغانستان اطمینان داده و می‎گوید این موضوع در ملاقات رهبران دو کشور در هند مطرح می‎گردد.

وی افزود:

"شما می‎دانید که افغانستان و هند روابط نزدیک و مشارکت ستراتیژیک باهم دارد، ما در بخش‎های مختلف همکاری می‎کنیم و همکاری در پیشرفت، همکاری‎های منطقوی، اتصال، تجارت همه این موارد شامل آن است. "

در این حال کارشناسان افغان می‎گویند در شرایط که افغانستان از لحاظ امنیتی قرار داشته و پاکستان به مداخلات اش در این کشور ادامه می‎دهد سفر رئیس جمهور برای جلب همکاری‎های هند بسیار مهم است.

مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان می‎گوید حکومت افغانستان باید از رقابتی که میان هند و پاکستان در افغانستان وجود دارد استفاده اعظمی نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG