لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

پاکستان و روسیه نخستین تمرینات نظامی مشترک را انجام خواهد داد


پاکستان و روسیه نخستین تمرینات نظامی مشترک را انجام خواهند داد.

این تمرینات مشترک که در اواخر سال جاری انجام خواهد یافت، می‎تواند یک زیگنال از سردی روابط اسلام آباد با واشنگتن محسوب شود.

مقامات ارشد نظامی پاکستان به نشریه اکسپرس تریبیون چاپ این کشور گفته‎اند، که حدود دو صد نظامی پاکستان و روسیه در تمرینات مشترک نظامی سهم خواهند گرفت که در اواخر سال جاری میلادی صورت می‎گیرد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با تائید این خبر آن را یک بخش از توسعه روابط با روسیه خوانده‎است.

زکریا در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"هردو کشور در بخش‎های متعدد با هم نزدیک تر می‎شوند. شما می‎بینید که اخیراً روسیه قرارداد پایپ لاین شمال - جنوب را بدست آورد که دو ملیارد دالر ارزش دارد و این یک قرارداد کوچک نیست. همه این مسایل به نزدیک شدن سریع روابط بین دو کشور اشاره می‎کند."

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، نزدیک شدن روابط پاکستان با روسیه همزمان با آن صورت می‎گیرد که روابط ایالات متحده امریکا با هند کشور رقیب پاکستان توسعه یافته‎است.

سفر کری به هند
سفر کری به هند

اخیراً امریکا یک قرارداد بزرگ اقتصادی نظامی را با هند امضا کرد و سفر جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در ماه گذشته به هند، باعث انتقادات شدید پاکستان شد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به تغییرات اخیر در منطقه گفته‎است:

"تغییرات جدید وارد منطقه می‎شود. مشارکت‎های تازه شکل می‎گیرد و پاکستان آن را به دقت نظارت می‎کند. به همین دلیل ما سیاست خارجی خود را بازنگری می‎کنیم. هر تغییری که صورت بگیرد، ما از آن متاثر می‎شویم."

نفیس زکریا می‎گوید، صرف اسلام آباد نیست که خواستار مشارکت بیشتر نظامی و اقتصادی با مسکو می‎باشد، روسیه نیز علایق عمیق با پاکستان دارد و به حمایت روسیه پاکستان عضویت سازمان همکاری‎های "شانگهای" را حاصل کرد که به حیث یک سازمان همکاری‎های اقتصادی در آسیا دانسته می‎شود.

نفیس زکریا با اشاره به روابط اسلام آباد با واشنگتن، این روابط را کهن، دارای پهنا و وسعت زیاد خوانده گفته‎است، پاکستان روابط وسیع دفاعی و همکاری‎های زیاد در امر مبارزه با تروریزم با ایالات متحده دارد.

XS
SM
MD
LG