لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

گاردین: کمک‎های امریکا زمینه فساد را در افغانستان فراهم ساخت


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان کمک‎های مالی امریکا زمینه فساد را در افغانستان فراهم ساخت.

به نوشته روزنامه ایالات متحده امریکا از همان آغاز دخالت نظامی در افغانستان با تقویت فساد در حکومت این کشور در حقیقت به تلاش‎های خود ضربه زد.

روزنامه در این رابطه به گزارش اخیر سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان اشاره نموده می‎نویسد فساد در افغانستان ماموریت امریکا را در این کشور به مشکل رو به رو ساخت و نا رضایتی مردم را از حکومت این کشور بیشتر کرد که این نارضایتی سبب تقویت صفوف طالبان شد.

گاردین از قول سفیر سابق امریکا در افغانستان راین کراکر نوشته است که می‎گوید سبب اصلی ناکامی امریکا در افغانستان مخالفین مسلح نبودند بلکه فساد بی پایان در این کشور بود.

روزنامه می‎افزاید این ادعا‎ها مسایل نو نیستند ، اما وقتی که چنین ادعا‎ها توسط یک ارگانی که خود امریکا تشکیل کرده است ارایه می‎شوند، بسیار وزن و اهمیت پیدا می‎کنند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی هم موضوع گزارش نو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان را عنوان قرار داده و نوشته است که اولین درسی که از حضور امریکا در افغانستان گرفته می‎شود اینست که از سال ۲۰۰۱ به این سو با داخل شدن میلیاردها دالر پول به اقتصاد افغانستان و مصارف بدون نظارت آن فساد اداری در این کشور تقویت شد. به نوشته راپور اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار شرکای امریکا در افغانستان با فساد آلوده بودند.

فارن پالیسی از این راپور اقتباس آورده‎است که می‎نویسد هر چند فساد قبل از سال ۲۰۰۱ هم در افغانستان وجود داشت، ولی بعد از آن از حد گذشت.

انترست

نشریه نیشنل انترست در شماره خیر خود مطلبی دارد در مورد ایجاد مشارکت دوامدار با افغانستان که در بخش آن می‎نویسد از حملات ۱۱ سپتمبر سال به این‎سو امریکا برای رسیدن به منافع مشترک ستراتیژیک در افغانستان دخالت کرده‎است.

به نوشته نشریه همکاری امریکا با حکومت و مردم افغانستان کلید برخورد با گروه‎های افراطی و خشونت آمیز در شرق میانه می‎باشد. هرچند برای رسیدن به موفقیت در این منطقه شرکای نیاز اند که از نگاه سیاسی و نظامی به امریکا کمک کنند، اما یک بخش مهم این ستراتیژی و سیاست برای پیروزی آینده در منطقه حفظ مشارکت بین امریکا و افغانستان می‎باشد.

نشریه می‎افزاید رئیس جمهور اوباما سعی نمود که از شرایط استفاده کرده و پای امریکا و ناتو را از افغانستان بیرون کند، اما در نهایت متوجه دست آوردها در افغانستان شد و درک کرد که بدون کمک‎های امریکا این دست آوردها به پای اکمال نخواهند رسید، از این سبب تصمیم خود را عوض کرده و اکنون آینده مشارکت با افغانستان را به رئیس جمهور آینده امریکا به میراث می‎ماند.

نیشنل انترست می‎نویسد گرچه تصمیم حضور دوامدار در افغانستان با خطرات همراه می‎باشد، اما همکاری بین کانگرس، قصر سفید و مردم و رهبری افغانستان می‎تواند به یک نقطه عطف سیاسی برسد که همزمان با خطر در دراز مدت افق اصلاحات امنیتی، سیاسی و اقتصادی را در پی داشته باشد که به نوشته نشریه البته برای رسیدن به یک موفقیت مناسب در این راستا حد اقل به یک دهه دیگر نیاز خواهد بود.

به نوشته نشریه با در نظرداشت تحولات امنیتی در آسیای میانه و تهدیدهای افراطگرایان در آنجا برای حفظ امنیت افغانستان و غرب این یک مسئولیت است که تصمیم جدی برای مشارکت بین امریکا و حکومت و مردم افغانستان وجود داشته باشد.

XS
SM
MD
LG