لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

صافی: پیشنهادات زنان افغان برای کنفرانس بروکسل آماده شده‌است


شبکه زنان افغان می‌گوید پیشنهادات ‌شان را در مشوره با زنان در بیش از بیست ولایت، برای کنفرانس بروکسل، آماده کرده‌اند.

شبکه زنان افغان می‌گوید، حکومتداری خوب، حاکمیت قانون، موثریت کمک‌ها برای زنان، اشتراک با اهمیت زنان در پروسه صلح و افزایش فعالیت زنان در حکومتداری از پیشنهادات مهم به کنفرانس بروکسل اند.

حسینه صافی رئیس این شبکه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این مورد با زنان در بیست و چهار ولایت مشوره صورت گرفته و پیشنهادات در این مورد بشکل کتبی به وزارت مالیه سپرده شده‌است.

وی گفت، تأکید بیشتر زنان بر این است که مثل گذشته نقش‌شان نمایشی نه بلکه با اهمیت و عملی باشد.

وی در ادامه گفت:

"یکی از پیشنهادات ما همین بود که فعالیت‌های را که خانم‌ها در حکومتداری خوب یا حکومتداری در سطح کابل و یا مراکز ولایات دارند، پیشنهاد کردیم که حلقه خود را وسیعتر ساخته و از مرکز و مراکز ولایات به ولسوالی‌ها و قریه‌ها برویم."

خانم صافی افزود که در کنفرانس بروکسل ده تن به نمایندگی از جامعه مدنی اشتراک می‌کنند که پنج تن آنان زنان اند.

کنفرانس بین‌المللی بروکسل در ارتباط به موضوعات افغانستان در پنجم ماه آینده میلادی در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌گردد.

پیش از این حکومت افغانستان گفته است که نزدیک به چهل مورد طرح‌هایش را به هدف پیشکش به کنفرانس بروکسل و جلب ادامه کمک‌های جامعه جهانی آماده ساخته است.

مبارزه با فساد اداری، تأمین حقوق زنان، اصلاحات انتخاباتی و جلب سرمایه گذاری‌ها از تعهداتِ اند که باید حکومت افغانستان از کارهای انجام شده در این موارد، به جامعه جهانی گزارش بدهد.

محمد یوسف امین ځاځی یکی از آگاهان می‌گوید، جامعه جهانی، افغانستان را تنها نمی‌گذارد اما در برابر قبول پیشنهادات باید وعده عملی شدن تعهدات را از این کشور بگیرد.

وی گفت:

"اگر کمک‌های صورت می‌گیرد باید فشار‌های بر حکومت وضع گردد، حکومت در قبال تطبیق تعهدات‌اش برای مردم افغانستان و جامعه جهانی باید خود را مکلف بداند و قاطعیت جدی در این مورد از خود نشان دهد."

شبکه زنان افغان در حالی خواهان بیشتر شدن سهم زنان در حکومتداری است که حکومت افغانستان در حال حاضر چهار وزیر زن در کابینه دارد و شماری از زنان نیز در سایر بخش‌های مهم و دیپلوماتیک وظیفه اجرا می‌کنند.

این شبکه می‌گوید با توجه به طرح ترتیب شده در این مورد، به نتایج کنفرانس بروکسل خوشبین اند اما انتظار دارند تا برخی از کم کاری‌های حکومت در سایر بخش‌ها، روی آینده زنان کشور سایه نیافگند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG