لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

فیصل: آمادگی‌ها برای رسیدگی به متضررین حوادث طبیعی اتخاذ شده‌است


تصویر از خسارات ناشی از سیلاب که سال گذشته در ولایت بغلان سرازیر شد
تصویر از خسارات ناشی از سیلاب که سال گذشته در ولایت بغلان سرازیر شد

مسئولان در ریاست اجرائیه افغانستان می‌گویند که کمیته حالات اضطرار و نهادهای ذیربط برای رسیدگی به متضررین حوادث طبیعی آمادگی‌های لازم را روی دست دارند.

جاوید فیصل یکی از معاونان سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که اکنون در این بخش از بودجه دولت مصرف می‌کنند و تلاش دارند تا کمک‌های خارجی نیز بدست آید.

جاوید فیصل یکی از معاونان سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل یکی از معاونان سخنگوی ریاست اجرائیه

وی گفت:

"ما آمادگی برای حالات اضطراری داریم تا جایکه امکانات حکومت افغانستان است از آن استفاده می‌کنیم و تلاش بر اینست تا کمک‌های جامعه جهانی که بشردوستانه است نیز تنظیم و هماهنگ شود."

این در حالیست که همواره مردم و فعالان مدنی این کشور از حکومت انتقاد کرده که در راستای رسیدگی به متضررین حوادث طبیعی و کمک به بیجا شدگان بی توجهی کرده‌است.

پیش از این ادارۀ هماهنگ کننده امور بشری سازمان ملل در افغانستان گفته است که در نتیجه جنگ‎های داخلی چهار سال گذشته در افغانستان، یک میلیون و دو صد هزار تن از خانه‎های شان بیجا شده‎اند.

این اداره گفته است که تنها امسال شمار بیجا شده‎های داخلی در افغانستان شاید به یک میلیون تن برسد و آن‎ها در فصل زمستان، احتمالاً با بحران جدی روبرو می‌شوند.

اما محمد اسلم سیاس معاون کمیته حالات اضطرار می‌گوید که پلان‌ کمک رسانی برای آسیب دیدگان ترتیب شده و به همکاری مالی جامعه جهانی و حکومت افغانستان تطبیق می‌گردد.

آقای سیاس، روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برنامه‌های را روی دست دارند و فعالیت کمیته حالات اضطرار در تمام ولایات افغانستان آغاز شده‌است.

محمد اسلم سیاس معاون کمیته حالات اضطرار
محمد اسلم سیاس معاون کمیته حالات اضطرار

وی در ادامه گفت:

"ما برای پیشگیری از حوادث زمستانی، پلان زمستانی را ترتیب و تکمیل کردیم و همراه وزارت خانه‌های سکتوری و مربوط شریک خواهد شد."

در همین حال فردین رسولی یکی از متخصصین در بخش حوادث طبیعی می‎گوید که در پانزده سال گذشته افغانستان با ضعف مدیریت مواجه بوده از همین رو به تناسب کشورهای دیگر از ناحیه حوادث طبيعی آسیب پذیر است.

وی تأکید دارد که حکومت افغانستان باید به این موضوع متوجه باشد و نگذارد که مردم بخصوص در فصل زمستان با چالش‌های جدی از ناحیه حوادث طبیعی روبرو گردند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG