لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

نگرانی وزارت معارف از افزایش مکاتب مسدود شده در افغانستان


یکی از مکاتب مسدود شده در ولایت زابل
یکی از مکاتب مسدود شده در ولایت زابل

وزارت معارف افغانستان می‌گوید، با گسترش دامنه جنگ در کشور معارف نیز متضرر شده‌است.

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، سال گذشته بیش از هفت صد مکتب به دلیل نا امنی مسدود بود اما امسال این رقم افزایش یافته است.

با آنکه آقای مهرداد شمار دقیق مکاتب مسدود شده را ارائه نکرد، اما گفت که بیشتر مکاتب مسدود شده در ولایت‌ها هلمند، کندهار، ارزگان، زابل و غزنی می‌باشد.

وی در ادامه گفت:

"در سال ۱۳۹۴ بیش از هفتصد مکتب در افغانستان به دلیل جنگ و ناامنی بسته بود، با آغاز سال جاری که انتظار می‌رفت که این رقم کاهش یابد اما افزایش یافت. مکاتب بسته در ۲۴ ولایت افغانستان است و بیشترین این در ولایت‌های هلمند، کندهار، ارزگان، زابل و غزنی می‌باشد."

در عین حال نهاد مدنی برای انکشاف نظام معارف در افغانستان تحت نام راه قلم می‌گوید که نظر به تحقیقات آنان در حال حاضر حدود سیزده صد مکتب در این کشور مسدود می‌باشد.

این در حالیست که اخیراً حملات تروریستی بالای مکاتب در پایتخت و سایر ولایت‌ها افزایش یافته و به همین دلیل درب برخی مکاتب به روی متعلمین مسدود می‌باشد.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که عملیات‌های نظامی در ولایت‌های مختلف برای بازگشایی مکاتب جریان دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"فعالیت‌های محاربوی ما در هلمند، کندز و ارزگان برای زدودن فعالیت‌های تروریستی انجام شده و با این اقدام اکثر مکاتب نیز باز شده‌است."

برعلاوه ناامنی، نبود کتاب‌های درسی در برخی مکاتب، چالش دیگری است که متعلمین از آن رنج می‌برند و بگونه مثال می توان ولایت کندهار را یاد کرد.

محب الله قادری سرپرست ریاست معارف این ولایت به رادیو آزادی گفت که متعلمین این ولایت از دو سال به این سو با کمبود کتاب مواجه هستند.

وی افزود:

"ما در ولایت کندهار از دو سال به این سو با کمبود کتاب برای دوره ابتدائیه و متوسطه مواجه هستیم."

اما آقای قادری می‌گوید، این مشکل را با مقام‌های وزارت معارف در میان گذاشته و به گفته وی وزارت معارف به زودی به این مشکلات رسیدگی خواهد کرد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG