لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

بعد از دو هفته توقف، جریان برق دوباره به ننگرهار و لغمان آغاز شد


به دنبال بیش از دو هفته بی‌برقی، جریان برق به ننگرهار و لغمان از سر گرفته شده‎است.

وحیدالله پوپلزی رئیس برق ننگرهار دیشب به رادیو آزادی گفت لین‌های را که توسط مخالفان مسلح حکومت در ولسوالی بادبخ لغمان قطع شده‌بود، ناوقت دیروز ترمیم کردند.

وی افزود:

"طرف‌های چهارنیم عصر بود که ما لین‌ها را وصل کردیم و وضعیت به حالت عادی درآمد. فعلاً در تمام شهر جلال‌آباد، ساحۀ که از نغلو برق می‎گیرد و نیز ولایت لغمان برق به طور نورمال جریان دارد."

آقای پوپلزی گفت در همکاری با مردم و بزرگان محل مشکل را رفع کردند.

وی همچنان افزود:

"ساحۀ بادبخ به شکل کلی اگر بگویم مبالغه نخواهد بود که تحت تصرف مخالفان دولت، طالبان قرار دارد. آنان ما را اجازۀ ورود به ساحه را نمی‎دادند. توانستیم از طریق مو سفیدان و علمای کرام در محل اجازه ورود به ساحه بیابیم."

پیش ازین، فعالان مدنی در ننگرهار و لغمان هشدار داده بودند که اگر تا شنبه برق باز نیاید، دروازه‌های اداره‌های محلی را خواهند بست.

احمدزی: اگر حکومت مرکزی غور نکند، این فعالان مدنی به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد.
احمدزی: اگر حکومت مرکزی غور نکند، این فعالان مدنی به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد.

شماری از آنان در شهر جلال‌آباد در اعتراض به بی‌برقی دوامدار در برابر ساختمان ولایت ننگرهار خیمه‌های تحصن بر پا کرده‎اند.

مقدسه احمدزی یک فعال مدنی زن هم در میان آن‎هاست. او خواهان راه حل دایمی مشکل بی‌برقی است.

وی افزود:

"اگر حکومت مرکزی غور نکند، این فعالان مدنی به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد. امروز در پشتونستان وات خیمه زده‌اند، ولی بعداً اگر صدای ما شنیده نشد، ما راه کابل-جلال‌آباد را می‎بندیم."

رئیس برق ننگرهار هر چند می‎گوید به دلیل ناامن بودن ساحۀ بادبخ برای یک لحظه هم تضمین کرده نمی‎توانند که لین‌های برق باز قطع نشوند، ولی از یک طرح جامع برای رفع مشکل در دراز مدت خبر می‎دهد.

وی افزود:

"دو لین جدید برق باید کشیده شود. یک لین دو سرکته از بند نغلو با ظرفیت تا به ۱۸۰ میگاوات برق هم از نغلو و هم از برق وارداتی. این لین در امتداد مسیر سرک جلال‌آباد کشیده خواهد شد که در آینده ازین مشکل نجات یابیم. طرح دیگر این است که یک لین دبل سرکت ۲۴۰ کیلوولت باید از ارغندی کابل مستقیماً به شهر جلال‌آباد آورده شود."

پوپلزی گفت که به مردم ولسوالی بادبخ لغمان هم اطمینان داده‎اند که مشکل برق‌شان به طور دایمی رفع خواهد شد.

رئیس برق ننگرهار گفت، برق این ولایت از دو منبع فراهم می‎شود یکی از بند برق درونته و دیگری هم از بند برق نغلو.

لین‌های که اکنون ترمیم شده‎اند، برق نغلو را به ننگرهار می‎رسانند.

XS
SM
MD
LG