لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

انتفاد از سیاست پاکستان در قبال افغانستان در مطبوعات جهان


دی نیوز

روزنامه دی نیوز روی پالیسی پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده، مقالهء راتحت عنوان " درک نادرست از افغانستان" به نشر رساند که در قسمتی از آن می‎نویسد:

تعداد اندک از پاکستانی‎ها که با هر نظریه سیاسی مربوط باشند، افغانستان را یک کشور مستقل می‎دانند.

رونامه دی نیوز چاپ پاکستان می‎نویسد، نزدیک گروه راستگرا پاکستانی افغانستان کشوریست که آن‎ها می‎تواند جنگ با هندوستان را در آن به پیش ببرند.

نویسنده مقاله روزنامه دی نیوز پاکستان می‎نویسد، این نظریه در باره افغانستان زمانی اوج می‎گیرد که مسئله روابط پاکستان با هند مطرح شود.

نویسنده مقاله چاپ شده در روز نامه دی نیوز پاکستان در ادامه می‎نویسد، عکس العمل ما در برابر امضای قراردادی بندر چابهار بین افغانستان، هند و ایران نشان داد که ما تا چه حد، هرچه را از عینک هندوستان می‎بینم و اهمیت افغانستان را از نظر می‎اندازیم.

روزنامه دی نیوز همچنان بر پالیسی اسلام آباد در ارتباط به مسایل تجارتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان انتقاد کرده می‎نویسد، اگر نشنالیزم متخاصم و خود خواهی را یک پالیسی گفته بتوانیم، پس سیاست ما در برابر افغانستان یک مشکل دارد و آن این است که نزد ما افغانستان و مشکلات مردم این کشور، اهمیت ندارد.

به گفته این روزنامه، پاکستان، با وجود همه میراث‎های مشترک هرگز تلاش نکرده که افغانستان و فرهنگ آن را بشناسد.

روزنامه دی نیوز در پایان مقاله همچنان بر سیاست پاکستان در ارتباط به افغانان مهاجر انتقاد می‎کند و آن را انگیزه سیاسی و در مناسبات با افغانستان، تغییر پذیر می‎داند.

ایکونومیست

مجله هفته گی ایکونومیست هم مقاله را در باره افغانان مهاجر در پاکستان به نشر رساند می‎نویسد، پاکستان می‎خواهد تا این مهاجران را دوباره به کشور شان برگرداند.

مجله ایکونومیست می‎نویسد، معیاد کارت اقامه یک و نیم ملیون مهاجر افغان تا سی و یکم ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ به پاتان می‎رسد و به این ترتیب، مهاجران افغان که قبل از آن دارای یک اسناد بودند، از پایان سالجاری میلادی به بعد از لحاظ قانونی به یک سرنوشت مجهول رو به رو خواهد شد.

مجله ایکونومیست در ادامه مقاله همچنان تخمین کرده می‎نویسد، یک ملیون مهاجر افغان که دارای سند قانونی نمی‎باشند، نیز در پاکستان به سر می‎برند، که به گفته مقامات پاکستان پس از پانزدهم ماه نوامبر نیاز دارند، ویزه بدست آورند.

مجله می‎نویسد، هر چند، در گذشته چنین ضرب الاجل ها از نظر انداخته شده‎اند، اما اکنون چنین نشانه‎های به نظر می‎رسند که مقامات پاکستانی این بار جدی‎اند.

آن‎ها بانک‎های پاکستان را وادار ساخته‎اند که حسابات مهاجران را بیبندند و از شرکت‎های تیلفون‎های موبایل تقاضا شده تا سیم کارت‎های مهاجران را لغوه کنند.

مجله هفته وار ایکونومیست می‎نویسد، همه مهاجران افغان در پاکستان این پیام را بدست آورده‎اند که آن‎ها بیش از این در پاکستان، جا ندارند.

XS
SM
MD
LG