لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

تبصره روزنامه های چاپی کابل در مورد گفتگوهای صلح با حزب اسلامی


در روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر موضوع گفتگوهای صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بازتاب یافته است.

ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی به نقل از اعضای شورای عالی صلح نوشته است که در توافقنامه صلح با حزب اسلامی هیچگونه مشکل تخنیکی باقی نمانده‌است.

در مطلب به نقل از محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی این شورا آمده است که کار در این زمینه ادامه دارد و در چند روز توافقنامه صلح با حزب اسلامی امضا خواهد شد.

در مطلب همچنان به نقل از نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه گفته شده که تأخیر در این مورد به نفع هیچکس و هیچ گروهی نیست و حکومت باید موانع موجود فرا راه توافقنامه صلح با حزب اسلامی را از میان بردارد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز برای موفقیت گفتگوهای صلح با حزب اسلامی ابراز خوشبینی کرده و به نقل از تحلیلگران افغان گفته است که توافق با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بالای روحیه دیگر مخالفان مسلح دولت نیز تأثیرات مثبت خواهد داشت.

در مطلب آمده است که پس از حزب اسلامی برخی گروه های مخالف مسلح دیگر نیز به صلح تشویق شده و درگیری ها در افغانستان کاهش می‌آبد.

روزنامه در سرمقاله اش نیز به این موضوع پرداخته و گفته است که نماینده دایمی چین در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته است تا از گفتگوهای صلح درافغانستان حمایت کند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سر مقاله اش گفته است که تأخیر در امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی باعث نگرانی مردم شده و آنان این پرسش را مطرح می‌کنند که مانع اصلی در این زمینه کی ها هستند.

سرمقاله نویس نوشته است که حکومت تا هنوز به این پرسش مردم پاسخ نداده و ظاهراً مشکل تخنیکی را بهانه قرار می‌دهد.

اما سرمقاله نویس می‌‎گوید که این بهانه ها جایی را نمی‌گیرد و مردم باید بدانند که مشکل اصلی در این راستا چیست؟

سرخط

و روزنامه سرخط در مطلبی به نقل از یک منبع که از آن نام گرفته نشده گفته است که جمعیت اسلامی و برخی از اعضای حزب اسلامی که در کابل بود و باش دارند ظاهراً حامی و در باطن مخالف توافقنامه صلح با حزب اسلامی هستند.

سرخط نوشته است که این افراد و گروها نشست های مخفیانه برگزار کرده و مانع آمدن حکمتیار به کابل می‌شوند.

اما سرخط در این مورد به نقل از منبع که از آن نام برده نشده می‌گوید که رئیس جمهور کمیسیونی را به هدف زمینه سازی برای آمدن حکمتیار گماشته و ریاست آن را نیز خودش بر عهده دارد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG