لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

نعیم: واقعات خودکشی در افغانستان افزایش یافته است


وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که واقعات خودکشی در مقایسه با سال‌های گذشته در این کشور افزایش یافته است.

افسردگی، ازدواج‌های اجباری، خشونت‌های خانوادگی، تجاوزات جنسی، بیکاری و اعتیاد به مواد مخدر از عوامل عمده افزایش موارد خودکشی در افغانستان خوانده می‌شود.

احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی وقایه از خودکشی با بیان این مطلب گفت، با آنکه وزارت صحت عامه ارقام دقیق از خودکشی ندارد اما آمار ثبت شده نشان می‌دهد که میزان خودکشی افزایش یافته است.

آقای نعیم گفت، بخاطر رسوم و عنعنات نادرست بسیاری خانواده‌ها واقعات خودکشی را گزارش نمی‌دهند.

نعیم: بخاطر رسوم و عنعنات نادرست بسیاری خانواده‌ها واقعات خودکشی را گزارش نمی‌دهند.
نعیم: بخاطر رسوم و عنعنات نادرست بسیاری خانواده‌ها واقعات خودکشی را گزارش نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت:

" وزارت صحت عامه متأسفانه ارقام دقیق ندارد بخاطریکه مردم این مسئله را عار و ننگ می‌دانند و مسئله خودکشی و خود آزاری را یاد آوری نمی‌کنند این واقعات اکثراً راپور داده نمی‌شود چیزیکه در وزارت صحت عامه ثبت است بنام تسممات و سوختگی است بنابر همان ارقام گفته می‌توانیم که میزان خودکشی سال به سال بیشتر گردیده‌است."

داکتر نعیم می‌گوید، وزارت صحت عامه بخاطر جلوگیری از واقعات خودکشی در افغانستان برنامه‌های آگاهی عامه و مشوره دهی را به همکاری برخی نهاد‌های ذیربط در نقاط مختلف این کشور راه اندازی کرده‌است.

به گفته آقای نعیم، بیشتر زنان و دختران بین سنین ۱۵ تا ۲۹ در افغانستان بنابر دلایل مختلف دست به خودکشی می‌زنند.

وزارت صحت عامه می‌گوید، کسانیکه افکار نا امید کننده دارند، افرادیکه قبلاً دست به خودکشی زده‌اند، سابقه اقدام به خودکشی در یکی از اعضای خانواده آنها وجود دارد و یا در زندگی ‌شان بگونۀ با شکست روبرو شده‌اند بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

از سوی هم شماری از زنان که قبلاً دست به خودکشی زده‌اند و در این نشست حضور داشتند می‌گویند، آنها بخاطر خشونت‌های خانوادگی چندین مرتبه دست به خودکشی زده‌اند.

سهیلا یکتن از این خانم‌ها که شوهرش معتاد به مواد مخدر است از تلاش‌اش برای خودکشی حکایت می‌کند.

وی گفت:

" شوهرم پودری است مرا بسیار لت و کوب می‌کند مادر شش طفل هستم در خانه‌های مردم لباسشویی می‌کنم مه دست به خودکشی زدم مرگ موش خوردم، شیشه خوردم حتی با ریسمان خود را خفه کردم که بمیرم اما از بین نرفتم حالا میدانم که از خاطر اولادهایم باید زندگی کنم "

به اساس آمار منشتر شده از سوی سازمان صحی جهان سالانه حدود یک میلیون نفر در جهان خودکشی می‌کنند که بیشتر شان از ۱۵ تا ۲۹ و بالاتر از هفتاد سال عمر دارند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG