لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

چخانسوری: گروه داعش تضعیف شده اما هنوز هم یک تهدید است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در این اواخر فعالیت گروه داعش در این کشور بسیار تضعیف شده‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گروه داعش را تهدید مشترک عنوان کرده گفت که ریشه‌کن ساختن این گروه نیاز به همکاری‌های منطقوی دارد.

وی گفت که در این اواخر نیروهای امنیتی افغان ضربات سنگین را به داعش وارد کرده‌ و این نیروها به هیچ گروه تروریستی اجاز نخواهند داد تا در افغانستان پناهگاه ساخته و سربازگیری کنند.

چخانسوری: ریشه‌کن ساختن گروه داعش نیاز به همکاری‌های منطقوی دارد.
چخانسوری: ریشه‌کن ساختن گروه داعش نیاز به همکاری‌های منطقوی دارد.

وی در ادامه گفت:

"حکومت و قوای امنیتی افغانستان هیچ‌گاهی به تروریست‌ها اجازه نمی‌دهند که خانه امن در این کشور بسازند و در عین حال همکاری منطقه و جهان لازم است تا ما بتوانیم که این تهدید مشترک را که تمام منطقه و جهان را تهدید می‌کند مشترکاً همراه‌شان مبارزه کنند در عملیات چند ماه گذشته ضربات کوبنده به داعش وارد شده و این گروه به گونه که در ماه‌های گذشته فعالیت داشت به آن سطح فعالیت ندارد اما یک تهدید است."

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان در گفتگو با رسانه‌های روسی حضور گروه داعش در این کشور را برای امنیت روسیه تهدید خوانده‌است.

وی گفته که سربازگیری‌های داعش در افغانستان ادامه دارد و اگر جلو آن گرفته نشود کشورهای منطقه با یک تهدید قوی روبرو خواهند شد.

روسیه قبلاً نیز در مورد فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان و خطرات آن برای آسیای مرکزی هشدار داده‌است.

در گذشته گزارش‌های به نشر رسید که روسیه به هدف سرکوب داعش همکاری‌های استخباراتی‌اش را با طالبان افزایش داده، اما روسیه و همچنان طالبان این گزارش‌ها را رد کردند.

حکومت افغانستان به همکاری نیروهای امریکایی عملیات گسترده را در شرق افغانستان علیه داعش راه اندازی کرد و به گفتۀ مقامات تلفات سنگینی نیز به این گروه وارد شده‌است.

اما برخی از کارشناسان می‌گویند که هنوز هم داعش در برخی مناطق افغانستان حضور داشته و به باور آنان اگر جلو آن گرفته نشود در دراز مدت می‌تواند به تهدید جدی برای افغانستان و کشورهای منطقه مبدل گردد.

اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی
اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی

اسحاق اتمر در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در طویل مدت داعش می‌تواند جای پاه ویژه برایش باز بکند به هدف تهدید به آسیایی میانه، ایران و برخی از کشورهای منطقه با آنکه عملیات‌های گسترده علیه داعش در شرق افغانستان صورت گرفت اما هنوز شرق افغانستان کاملاً خالی از حضور داعش نیست."

آقای اتمر افزود که اگر حکومت و جامعه جهانی با یک استراتیژی منظم و طویل‌المدت علیه داعش اقدام نکنند، نمی‌توانند در آینده مانع تهدید مشترک این گروه برای منطقه و جهان شوند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG