لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی چه وقت امضا خواهد شد؟


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار هنوز هم امضا نشده‌است.

انتظار می‌رفت توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز امضا شود زیرا موانع موجود سد راه این توافق ظاهراً از میان برداشته شده‌است، ولی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، تاریخ دقیق امضای این توافق‌نامه را گفته نمی‌توانند.

شورای عالی صلح به روز جمعه گفته‌بود، توافق صلح با حزب اسلامی تا دو روز دیگر نهایی می‌شود.

امین‌الدین مظفری سخنگو و منشی این شورا دیشب به رادیو آزادی گفت، مذاکرات با نماینده‌گان حزب اسلامی در فضای خوب به پیش می‌رود ولی افزود که این توافق‌نامه بعد از گرفتن نظریات تمام گروه‌ها امضا خواهد شد.

وی در ادامه گفت:

"گفتگوها میان دولت و حزب اسلامی در فضای دوستانه جریان دارد و نتایج مثبت خواهد داشت. تا چند روز آینده بعد از آنکه نظریات تمام جوانب در این مورد گرفته شد توافق‌ میان دو جانب ان شاءالله شدنی است و صورت خواهد گرفت."

در چند روز گذشته که موضوع توافق صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار دوباره گرم شد، منابع نزدیک به این حزب گفتند که بعضی حلقات در داخل حکومت مخالف توافق صلح با حزب اسلامی‌ اند.

چندی پیش کریم امین رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته‌بود، توافق‌نامه صلح نهایی شده‌است ولی به دلیل مخالفت یک جانبِ دخیل در حکومت معطل شده‌است.

ولی امین‌الدین مظفری سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید، ریاست اجرائیه با مصالحه با حزب اسلامی مخالفت نکرده‌است.

وی افزود:

"این حق هر جانب و هر رهبر افغان است که نظر خود را در زمینه ابراز کند و توافق وی اخذ گردد. فکر می‌کنم موضوع مخالفت اصلاً مطرح نیست ولی این کار خوب است اگر تمام جوانب نظر خود را ارائه نمایند و با آن‌ها مشوره شود تا موضوع پخته گردد و در آینده کدام مشکلی موجود نباشد."

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه نیز دیروز به رادیو آزادی گفت، توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی نهایی شده‌است ولی زمان امضای آن را مشخص نکرد.

رئیس جمهور غنی در روز عید قربان گفت، هیچ مانع را در موضوع صلح با حزب اسلامی نمی‌پذیرد و هشدار داد که اگر کسی در این مسئله مانع ایجاد کند موضوع را با مردم افغانستان شریک خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG