لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

افغانستان در بخش تولید انرژی به ۹ میلیارد دالر نیاز دارد


کنفرانس دو روزۀ مسمی به "جلب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی افغانستان" در دبی ادامه دارد.

وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید، با چند شرکت گاز و پروژه‌های برق آبی و سولری در حال مذاکره ‌اند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت، افغانستان از جمله تقاضای ۹ میلیارد دالر که برای پروژه‌های زیربنایی خود کرده‌است تا حال تعهد ۲ میلیارد دالر را از شرکای کمک کننده مانند ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا یا «USAID» و دیگران به دست آورده‌است.

به گفته وی این رقم ۵ تا ۶ میلیارد کمتر از چیزی است که افغانستان برای پروژه‌های زیربنایی‌اش در بخش انرژی نیاز دارد.

عثمانی: چقدر که کمبود پول است ۲۰ یا ۳۰ فیصد آن را فعلاً تعهد نموده‌اند.
عثمانی: چقدر که کمبود پول است ۲۰ یا ۳۰ فیصد آن را فعلاً تعهد نموده‌اند.

امان‌الله غالب معین وزارت انرژی و آب افغانستان نیز در مورد مبلغ مورد نیاز صحبت نموده به رادیو آزادی گفت که کمک کننده‌گان وعدۀ کمک در این بخش را کرده‌اند.

وی در ادامه افزود:

"خود امریکاست، آلمان است، کشورها زیاد اند البته ۳۲ کشور دونر هستند و نهادهای بین‌المللی مثل بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، بانک اسلامی و بانک کی اف دبلیو، این‌ها تمام‌شان علاقه نشان داده‌اند. چقدر که کمبود پول است ۲۰ یا ۳۰ فیصد آن را فعلاً تعهد نموده‌اند. پروژه‌های باقی ماندۀ آن را امیدوار هستیم سکتور خصوصی بیاید و کمک کند."

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان دیروز در حاشیۀ این کنفرانس در دبی به خبرنگاران گفت، مقامات افغان همچنان در حال مذاکره با شماری از شرکت‌های امارات متحده عرب در بخش پروژه‌های گاز و برق آبی و آفتابی می‌باشند.

به گفته وی، برق تولید شده در افغانستان می‌تواند حتی به کشورهای همسایه مثل هند و پاکستان صادر گردد.

عثمانی: برق تولید شده در افغانستان می‌تواند حتی به هند و پاکستان صادر گردد.
عثمانی: برق تولید شده در افغانستان می‌تواند حتی به هند و پاکستان صادر گردد.

عثمانی افزود:

"تقاضای ما به برق تنها برای ما نه بلکه برای کشورهای همسایه ما نیز می‌باشد. اگر ما بالای زیربناها و برنامه‌های تولید برق سرمایه‌گذاری نمائیم نه تنها احتیاج خود را رفع خواهیم نمود بلکه به کشورهای دیگر نیز برق صادر خواهیم کرد."

کنفرانس جلب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی افغانستان امروز پایان می‌یابد. این کنفرانس از سوی حکومت افغانستان، ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا و سفارت امریکا در کابل دایر شده‌است.

XS
SM
MD
LG