لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

شماری از جوانان غور بخاطر بیکاری و ناامنی کشور را ترک می‌کنند


مسئولین ادارۀ پاسپورت غور می‌گویند که روزند توزیع پاسپورت در این ولایت بطور بی سابقه افزایش یافته است.

این ادارهدر این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگر شاهد مراجعینِ است که سخت در تلاش اند تا کشور را ترک کنند.

به گفته مسئولین در این اداره، روند توزیع پاسپورت امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم گیر پیدا کرده‌است، روزانه ۱۵۰تن از متقاضیان پاسپورت به این اداره مراجعه می‌کنند.

صلاح الدین مبارز مدیر عمومی پاسپورت قوماندانی امنیه غور می‌گوید، مراجعینِ که در این اداره جهت اخذ پاسپورت می‌آیند اکثر ‌شان کسانی هستند که جهت کار به کشورهای خارج سفر می‌کنند.

وی گفت:

" ما روزانه برای تعداد صد تا یک صد و پنجاه نفر فورم پاسپورت خانه پُری می‌کنیم که بعداً در مرکز چاپ می‌شود و روان می‌کنند که باز برای‌شان توزیع می‌کنیم و این روند امسال زیادتر شده نسبت به گذشته‌ها و بیشتر افرادیکه مراجعه می‌کنند دلیل خارج رفتن شانرا بیکاری می‌خوانند و ما در سال ۱۳۹۵ تا هنوز برای بیشتر از چهار هزار و شش صد نفر پاسپورت توزیع کردیم."

در همین حال سید حریف که ۱۹ سال دارد و از دارالمعلمین غور به درجه لیسانس فارغ شده‌است یکی از کسانیست که جهت اخذ پاسپورت به این اداره مراجعه کرده‌است.

وی می‌گوید، تنها دلیلی که او می‌خواهد کشور را ترک کند نبود کار و وظیفه می‌باشد که از یک سال به این سو در جستجویش است.

وی در ادامه گفت:

" از دارالمعلمین غور سند شانزده دارم اما نبود کار مرا مجبور ساخت تا به خارج بروم، قصد دارم به ایران بروم تا لقمه نان به خانواده‌ام بیاورم."

عبدالله جوان دیگریست که انتظار به دست آوردن پاسپورت را می‌کشد و هوای سفر کردن در ایران را در سر می پروراند.

او می‌گوید، با آنکه زندگی کردن در کشورهای بیگانه برایش دشوار است، اما نبود امنیت در کشور و نبود کار سبب شده است تا وی در فکر بیرون رفتن از کشور شود.

وی افزود:

" دلیلی که ما را از همه بیشتر مجبور ساخت مسئله امنیت است که ما نداریم و مجبوریم وطن را ترک کنیم و دوم نبود کار و شغل فعلاً تحصیل کرده‌های ما کار پیدا کرده نمی‌توانند مجبوریم برویم."

در همین حال فعالان مدنی نیز ترک کردن کشور را از سوی جوانان نگران کننده می‌خوانند.

محمد حسن حکیمی یکی از فعالان مدنی غور می‌گوید، ترک کردن کشور از سوی شهروندان سبب از دست دادن تمام افتخاراتی می‌شود که هزارها جوان در برابر ریختاندن خون شان آن را بدست آورده و نگهداری کرده‌اند.

وی در مورد گفت:

" این یک مشکل بسیار جدی است که نباید جوانان ما و شهروندان ما انجام بدهند، اگر قرار باشد تمام ما به خارج برویم پس این وطن به دست کسانی می‌افتد که می‌خواهند ویرانی کنند، تاریخ ما را از بین ببرند و وطن ما را بد نام سازند. ما نباید دست آورد‌های که در برابر خون هزاران جوان حفظ کردیم، از دست بدهیم."

این در حالیست که قبلاً مسئولان اداره پاسپورت در مرکز نیز اعلام کرده بودند که روند توزیع پاسپورت برای شهروندان افغانستان به شکل بی سابقه افزایش یافته است.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG