لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

صادرات پوست قره قل افغانی به بازارهای جهانی کاهش یافته است


مسئولان اداره پوست قره قل ولایت بلخ از کاهش میزان صادرات پوست قره قل به کشور‌های آسیایی میانه و اروپا خبر می‌دهند. آنها از نبود بازار جهانی برای فروش تولیدات ‌شان شکایت دارند.

محمد عارف مسئول اداری این نهاد می‌گوید که همه ساله بیش از ۳۲۷ هزار جلد پوست قره قل را به کشور‌های آسیای میانه و فنلند ارسال می‌کردند، اما امسال در حدود ۱۰۰ هزار پوست ارسال کرده‌اند.

آقای عارف گفت که نبود بازار جهانی و پائین آمدن قیمت پوست قره قل باعث شده‌است تا صادرات ‌شان کمتر شود.

وی در مورد به صادرات پوست قره قل در جریان شش ماه گذشته گفت:

"ما در سال گذشته حدود ۳۲۷ الی ۳۲۸ هزار پوست صادرات داشتیم، امسال تا کنون ۲۲ هزار پوست به آسیای میانه و بیش از ۷۸ هزار جلد به اروپا صادر شده‌است."

مسئولان اداره پوست قره قل در ولایت بلخ می‌گوید که ایجاد ضعف اقتصادی در بعضی از کشور‌های منطقه و همچنان گسترش ناامنی‌ها بالا قیمت پوست قره قل افغانی در بازار‌های آسیای میانه و اروپا تأثیرات منفی داشته است.

مدیر اداری این نهاد به رادیو آزادی گفت که آنان تلاش دارند تا میزان صادرات خود را افزایش دهند، اما در بازار‌های جهانی تقاضای خرید وجود ندارد.

وی افزود:

"هنوز هوا سرد نشده‌است و همچنان ضعف اقتصادی در کشور‌ها و افزایش ناامنی در منطقه سبب شده‌است تا تأثیرات منفی بر صادرات پوست قره قل داشته باشد."

این در حالیست که در کنار صادرات قالین، پوست قره قل از بزرگترین صادرات زون شمال افغانستان به بازار‌های کشورهای اروپایی و امریکایی به حساب می‌رود که اکنون مسئولان از کاهش میزان صادرات آن ابراز نگرانی می‌کنند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG