لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

رسانه‎های بریتانیا از انتقادها روی مرگ یک پسر افغان گزارش دادند


رسانه‎های بریتانیایی در این اواخر از انتقادها به خاطر مرگ یک پسر افغان گزارش داده‎اند که می‎خواست، در مسیر یک شاهراه به سوی بندر کالی بر یک لاری سوار شده خود را به بریتانیا برساند.

این پسر چهارده ساله هنگامی که سوار لاری می‎شد، بر سر سرک افتاده و زیر موتر دیگری شد که در حال عبور بود.

این پسر افغان حق قانون مسافرت به بریتانیا را داشت، اما به خاطر تاخیر در اجرای درخواست وی نا امید شده و راه غیر قانونی را برای رسیدن به بریتانیا در پیش گرفت.

کشته شدن این نوجوان افغان در یک حادثه در مسیر راه بندر کالی خطرهایشدید را که کودکان پناهجو در کمپ مهاجران به خاطر پیوستن به اعضای خانواده‎های شان به بریتانیا متقبل می‎شوند، برملا می‎سازد.

شاهدان عینی می‎گویند، این نوجوان افغان صبح روز جمعه زمانی کشته شد که تلاش می‎کرد بر سر لاری سوار شود که به سرعت نسبتاً کم به سوی بندر کالی در حرکت بود.

آن‎ها گفتند، کودک دیگری می‎خواست که دست او را بگیرد و بر لاری که در سرک روان بود بالا کند، اما این نوجوان از دست اش به روی سرک افتاد و موتر دیگر بدون این‎که بی ایستد، او را زیر گرفت.

موسسات خیریه مستقر در کالی می‎گویند که این سیزدهمین نفر و سومین کودک به شمار می‎رود که امسال در نزدیکی این بندر کشته شده‎اند.

از این‎که، برادر این نوجوان افغان در بریتانیا زندگی می‎کند، او در نهایت حق داشت تا بلاخره به طور قانونی داخل بریتانیا شود.

جیس ایگان شخصی که رضا کارانه در کمپ پناهجویان در کالی کار می‎کرد و این نوجوان افغان را می‎شناخت گفت:

" ما تلاش می‎کردیم که آن‎ها را از عواقب چنین خطرهای اگاه سازیم ."

اما به گفته وی پناهجویان به او گوش نداده‎اند.

آقای ایگان افزود، این پناهجویان خیلی خسته شده‎اند و می‎خواهند با اعضای خانواده‎های شان هر چه زودتر یکجا شوند.

جیس ایگان همچنان گفت، نوجوان افغان که قربانی این حادثه شد، از پنج – شش ماه به این سو، در کمپ مهاجران کالی زندگی می‎کرد، یک پسر مودب بود، فوتبال می‎کرد و موسیقی می‎شنید.

او افزود که با این نوجوان در مورد رسیدنش به بریتانیا و شمولیت وی در مکاتب این کشور، صحبت کرده بود.

بر اساس یک سروی که از سوی اداره کمک به پناهجویان به نشر رسیده، در یک کمپ مهاجران کالی در منطقه سرحدی فرانسه ۹۰۰ کودک پناهجو زندگی می‎کنند که بدون سرپرست هستند. به گفته این اداره اعضای خانواده‎های اکثریت این کودکان در بریتانیا به سر می‎برند.

اکثریت این کودکان تقریباً هر هفته به طور پنهانی تلاش رفتن به بریتانیا را کرده‎اند.

الف دوبز یک تن از سیاستمداران حزب کارگر بریتانیا می‎گوید، مرگ این نوجوان افغان تکان دهنده است.

دوبز در آغاز این سال حکومت بریتانیا را ترغیب کرد تا لایحه پذیرش تعدادی از این کودکان را تصویب کند. اما تا هنوز بر اساس این لایحه کدام کسی بطور قانونی داخل بریتانیا نشده‎است.

از سوی دیگر، لاورا پادوون سخنگوی اداره مهاجران سازمان ملل متحد می‎گوید، آن‎ها در مورد کودکان پناهجوی بدون سرپرست نگران اند که در شرایط ناگواری در اروپا به سر می‎برند.

XS
SM
MD
LG