لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

تبصرۀ نیویارک تایمز در مورد دستگیری یک امریکایی افغانی‌الاصل


روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز در صفحۀ نخست خود مقالۀ دارد با این عنوان که احمدخان رحمی در ارتباط به بمبگذاری‌ها در منهاتن و نیوجرسی دستگیر شده‎است.

پولیس گفته‎است که این فرد بیست و هشت ساله شهروند امریکایی افغانی الاصل است.

نیویارک تایمز گفته است که رحمی به دنبال زخمی شدن در یک درگیری مسلحانه با پولیس بازداشت شد.

در ادامه این مقاله می‎خوانیم که پیش ازین پولیس با فرستادن پیام تلیفونی به میلیون‌ها نفر در منطقه از آنان خواسته بود که رحمی را جستجو کنند.

پولیس گفته بود که او مسلح و خطرناک است.

در مقالۀ دیگری نیویارک تایمز در مورد جنگ افغانستان نوشته است.

درین مقاله آمده‎است که هشت سال قبل، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا تعهد کرده بود که جنگ عراق را به پایان می‎رساند و تلاش‌ها برای درهم شکستن طالبان را دو برابر می‎سازد.

مقاله نویس به نقل از اوباما در همان زمان نوشته که گفته بود به جنگ علیۀ طالبان و القاعده اولویت می‎دهد و این‎که امریکا باید برندۀ جنگ شود.

اما، به باور مقاله نویس، اکنون دورۀ دوم ریاست جمهوری بارک اوباما در حال تمام شدن است، ولی نشانه هایی از پایان یافتن جنگ افغانستان به چشم نمی‎خورد و از سویی هم در کمپاین‌های انتخاباتی امریکا هم در مورد افغانستان چیزی گفته نمی‎شود.

به نوشتۀ روزنامه، نه دونالد ترمپ نامزد جمهوری‎خواه و نه هم رقیب دموکراتش هیلاری کلنتن در مورد افغانستان ابراز نظر نکرده‎اند.

در ادامه این مقاله آمده‎است که این در حالیست که جنگ افغانستان تاکنون برای مالیه دهنده‎گان امریکایی چیزی بیشتر از ۸۰۰ میلیار دالر تمام شده‎است به شمول ۱۱۵ میلیاردی که در بخش باز سازی افغانستان هزینه شده‎است.

روزنامه نیویارک تایمز به اساس پیش بینی برخی از مقام‌های نظامی امریکا گفته‎است، چنین بر نمی‎آید که در آینده‌های نزدیک نیروهای امنیتی افغانستان توان آن را دریابند که به تنهایی از افغانستان دفاع کنند، ازین‎رو رئیس جمهور آینده امریکا هم مجبور خواهد بود که پالیسی فعلی امریکا در مورد افغانستان را همچنان ادامه دهد.

نیویارک تایمز نوشته‎است، امریکا می‎خواست شمار چشمگیری از نیروهایش را تا پایان امسال از افغانستان بیرون کند، اما به نوشتۀ روزنامه با شدت گرفتن حمله‎های طالبان، ادارۀ اوباما تصمیم گرفت تا روند بیرون کردن سربازانش را از افغانستان کند سازد.

در حال حاضر، امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

XS
SM
MD
LG