لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

شبکه زنان: جهت ادامه حضور زنان در حکومتداری، در بروکسل صدا بلند شود


شبکه زنان افغان می‎گوید که زنان در بخش حکومتداری در مقایسه با گذشته حضور خوبی داشته اند اما برای ادامه آن باید در کنفرانس بروکسل صدا بلند شود.

در آستانه برگزاری این نشست شبکه زنان افغان چشم امید به کمک‎های دراز مدت و ادامه حمایت از سوی جامعه جهانی دوخته‎اند.

اعضای این شبکه روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفتند که برنامه‎های دراز مدت و کمک‎های پایدار جامعه جهانی می‎تواند زمینه ساز برای آینده بهتر زنان افغان باشد.

سمیرا حیدری عضو هئیت رهبری این شبکه روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که نهادهای که برای تقویت زنان کار می‎کنند در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه اند و بگفته وی اگر از آنان حمایت صورت نگیرد ممکن دست آوردهای شان از بین برود.

حیدری: در قسمت موثریت کمک‎ها چالش بسیار عمده که امروز نهادهای زنان به آن مواجه هستند کمبود بودجه است.
حیدری: در قسمت موثریت کمک‎ها چالش بسیار عمده که امروز نهادهای زنان به آن مواجه هستند کمبود بودجه است.

وی افزود:

"در قسمت موثریت کمک‎ها چالش بسیار عمده که امروز نهادهای زنان به آن مواجه هستند کمبود بودجه است و این خود می‎تواند به دست آوردهای ۱۵ ساله زنان صدمه برساند ما بالای جامعه بین المللی بر پایداری کمک‎ها تاکید می‎کنیم هنوزهم زنانی داریم که از حقوق عادی شان آگاهی ندارند."

حسینه صافی رئیس شبکه زنان افغان نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت که زنان افغان طرح ویژه شان را برای نشست بروکسل به وزارت مالیه سپرده‎اند.

این شبکه می‎گوید، خواست‎های شان را در بخش تداوم کمک‎های موثر برای زنان، حکومتداری خوب، افزایش حضور آنان در سطح ولایات، حاکمیت قانون و پروسه صلح جهت مطرح شدن در کنفرانس بروکسل با حکومت مطرح کرده‎اند.

کنفرانس بروکسل طی ۱۵ روز آینده در بلجیم با حضور هفتاد کشور و سی سازمان بین المللی برگزار می‎گردد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان به روز دوشنبه در نشست شورای ملی گفت، حکومت افغانستان در بخش‎های مختلف آماده‎گی کامل جهت اشتراک در این کنفرانس دارد.

در عین حال محمد هارون چخانسوری معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، حکومت وحدت ملی برای پر رنگ شدن حضور سیاسی زنان سعی کرده و بعد از این نیز به تلاش‎هایش در این زمینه ادامه خواهد داد.

چخانسوری: حکومت افغانستان متعهد است که به اساس دین اسلام و قانون اساسی افغانستان تمامی حقوق زنان داده شود.
چخانسوری: حکومت افغانستان متعهد است که به اساس دین اسلام و قانون اساسی افغانستان تمامی حقوق زنان داده شود.

وی افزود:

"حکومت افغانستان متعهد است که به اساس دین اسلام و قانون اساسی افغانستان تمامی حقوق زنان داده شود ما می‎بینیم که در دو سال گذشته سهم زنان در حکومتداری در مقایسه به هر زمان دیگر در این کشور بیشتر بوده است و این کارها همچنان جریان دارد."

حکومت و شبکه زنان افغان در حالی به نقش و حضور زنان در حکومت خوشبین‎اند، که در حال حاضر چهار زن به حیث وزیر، نه زن به حیث معین، چهار زن به حیث سفیر و حدود صد زن در شورای ملی و نزدیک به سه صد زن در شوراهای ولایتی مصروف کار اند.

روشن سیرن عضو شبکه زنان افغان می‎گوید، حضور زنان در حکومت ستودنیست، اما برای پر رنگتر شدن آن باید تعهدات وجود داشته باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG