لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

یافته‌های کمیسیون بررسی قضیه ترور برهان الدین ربانی چه بود؟


کمیسیون اسبق بررسی قضیه ترور برهان الدین ربانی رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، پلان ترور ربانی را آی.ایس.آی پاکستان طرح کرده بود.

داکتر یاسین ضیا معاون پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان و عضو کمیسیون بررسی قضیه ترور برهان الدین ربانی می‎گوید، قضیه قتل رئیس پیشین شورای عالی صلح ابعادداخلی و خارجی دارد.

داکتر ضیا روز سه شنبه با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت که پاکستان از همکاری در زمینه تحقیق ترور ربانی انکار کرده‎است.

ضیا روز همچنان گفت، تحقیقات شان در آن زمان ثابت ساخت که پلان ترور برهان الدین از سوی آی، اس، آی در کویته پاکستان طرح شده بود.

ضیا: در آن زمان حکومت افغانستان از حکومت پاکستان همکاری خواست و به آدرس‎های که ما گفتیم حاضر هستیم بریم، نظر به معلومات افراد را از آن ساحه فرار دادند.
ضیا: در آن زمان حکومت افغانستان از حکومت پاکستان همکاری خواست و به آدرس‎های که ما گفتیم حاضر هستیم بریم، نظر به معلومات افراد را از آن ساحه فرار دادند.

وی افزود:

" استخباراتی در عقب این قضیه وجود دارد و واضح است که آی.اس.آی است، در آن زمان حکومت افغانستان از حکومت پاکستان همکاری خواست و به آدرس‎های که ما گفتیم حاضر هستیم بریم، نظر به معلومات افراد را از آن ساحه فرار دادند."

آقای ضیا افزود که ریاست امنیت ملی افغانستان همه اسناد و شواهد در این مورد را به سفارت پاکستان سپرده‎است.

برهان الدین ربانی رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان پنج سال پیش از امروز در نتیجه یک حمله انتحاری از سوی فردی که خود را قاصد صلح معرفی کرده بود در منزل اش در شهر کابل کشته شد.

با آن‎که طالبان مسلح مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند اما ریاست امنیت ملی افغانستان این را کار شبکه استخباراتی پاکستان می‎داند.

پاکستان از دخیل بودنش در این قضیه انکار کرده‎است.

حکومت افغانستان چندی قبل حمیدالله نام را به جرم همکاری در زمینه سازی ترور برهان الدین ربانی اعدام کرد.
حکومت افغانستان چندی قبل حمیدالله نام را به جرم همکاری در زمینه سازی ترور برهان الدین ربانی اعدام کرد.

در عین حال اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گوید، در صورت عدم همکاری پاکستان حکومت باید این مسئله را با شورای امنیت سازمان ملل متحد شریک سازد.

شکیبا هاشمی یکی از اعضای این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت:

"برهان الدین ربانی رئیس جمهور اسبق افغانستان بود، او برای برخی‌ها رهبر بود، چون این نقض را پاکستان انجام داده بنآ حکومت افغانستان باید اعتراض خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند."

خانم هاشمی همچنان افزود که نه تنها ترور برهان الدین ربانی در پاکستان طرح شده بلکه به گفته وی پلان قتل شماری از مقامات دیگر افغان نیز در پاکستان طرح و ترتیب شده‎است.

این عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گوید، افغانستان نباید در این مورد خاموشی اختیار کند بلکه صدایش را باید بلند کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG