لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

قراردادهای ۲۸ پروژه انکشافی در کابل امضا شد


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان قرار داد نزدیک به سی پروژه انکشافی را با شماری ازشرکت‎های خصوصی امضا کرد.

این پروژه‎ها با مصرف بیش از ۹۲۶ میلیون افغانی عملی می‎گردد.

این وزارت می‎گوید این ۲۸ پروژه در بخش‌های سرک‎سازی، احاطه خانه‌های مهاجرین، سیستم آب‎رسانی و شماری از بخش‌های دیگر به مصرف ۹۲۶ اعشاریه یک میلیون افغانی عملی می‎شود.

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان حین امضای این قراردادها از شرکت‎های خصوصی خواست تا کارهای‌شان را به شکل معیاری انجام دهند.

درانی به روز سه‎شنبه پس از امضای قرارداد این پروژه‌ها با شرکت‌های خصوصی در این مورد به خبرنگاران گفت:

"بعضی قرارداد‌ها ممکن است تا دو سال را دربر گیرد و بعضی ‌شان بین پنج و شش ماه تا دو سال را خواهد گرفت."

آقای درانی هشدارداد هرگاه شرکت‌های قرارداد کننده با این وزارت خلاف قرار داد عمل کرده و کارهای شان را به شکل معیاری انجام ندهند، قرارداد با آنان فسخ خواهد شد.

این پروژه‌ها در ۱۶ ولایت تطبیق می‎شود که ازجمله ۲۱ پروژه آن با مصرف ۴۱۸.۸ میلیون افغانی توسط برنامه باز سازی وزارت احیا و انکشاف دهات عملی می‎شود.
این پروژه‌ها در ۱۶ ولایت تطبیق می‎شود که ازجمله ۲۱ پروژه آن با مصرف ۴۱۸.۸ میلیون افغانی توسط برنامه باز سازی وزارت احیا و انکشاف دهات عملی می‎شود.

به اساس معلومات وزارت احیا وانکشاف دهات افغانستان از آغاز سال جاری تا حال ۱۰۷۸۵ پروژه در بخش‌های ترانسپورت، آبرسانی، صحت، معارف، و برق رسانی در ۳۴ ولایت افغانستان به بهره برداری سپرده شده‎است.

این درحالیست که به گفته وزارت احیا و انکشاف دهات در حال حاضر کار بالای ۲۰۴۳ پروژه انکشافی به ارزش ۱۴۵۳میلیون دالر در ولایات مختلف جریان دارد.

دراین حال شماری ازمسئولان شرکت‌های قرارداد کننده می‎گویند، در بخش تطبیق پروژه‌های قرارداد شده تجربه کافی داشته و کار پروژه‌ها را به وقت معین آن تکمیل می‎کنند.

ساحل احمدی مسئول یکی از این شرکت‌ها به رادیوآزادی گفت کارمندان شرکت در بخش پروژه‌ها تجربه خوب داشته و در بخش تطبیق پروژه‌ها توجه جدی خواهند کرد.

احمدزی: تیم‌های تخینکی ما انجینران و یا تیم خاص تخنیکی که است تجربه کافی دارند.
احمدزی: تیم‌های تخینکی ما انجینران و یا تیم خاص تخنیکی که است تجربه کافی دارند.

وی افزود:

"تیم‌های تخینکی ما انجینران و یا تیم خاص تخنیکی که است تجربه کافی دارند در این بخش و ما در این بخش انشاالله هیچ مشکلی نداریم."

با آن‎که وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان از تطبیق صدها پروژه باز سازی در کشور سخن می‎زند اما هنوزهم شماری از مردم در مناطق دور دست و نا امن کشور می‎گویند با مشکلات متعددی در بخش‌های مختلف روبر بوده و به مشکل‌شان رسیده‎گی نشده‎است.

آنان می‎گویند بیشتر پروژه‌ها سروی و دیزاین می‎شود اما جنبه عملی بخود نمی‎گیرند.

اما وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان پیش از این همواره گفته است که پروژه‌ها پس از ارزیابی درست شامل مرحله تطبیق می‎گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG