لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

تبصره روزنامه های غربی درمورد حمله بر پوسته پولیس در ارزگان


یک تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد کشته شدن افراد پولیس در حمله هوایی قوای امریکا در ارزگان و عموماً وضعیت در این ولایت مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می‌نویسد حمله بر افراد پولیس در یک زمانی در ولایت ارزگان انجام شد که قوای هوایی امریکا برای کمک قوای افغان به این ولایت رفته و می‌خواستند مراکز طالبان را در اینجا هدف قرار بدهند.

به نوشته روزنامه، پوسته پولیس در اینجا اشتباهاً مورد حمله قرار گرفته است زیرا از همین محل بر ضد قوای هوایی امریکا و قوای افغان فیر شده‌است و در جنگ این چیز ممکن می‌باشد.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز از قول یک مقام امریکایی می‌نویسد که گفته است قوای امریکا و افغان حق دارند از خود دفاع کنند و از یک جایی که به سمت آنها فیر می‌شود بر آن حمله کنند.

نیویارک تایمز از قول یک مقامات افغان نوشته است که در وقت حمله در این منطقه جنگ جریان داشت و در جریان برخورد اشتباه هم ممکن است.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال به افزایش برخوردها و بیشتر شدن نقش قوای هوایی امریکا در این حملات اشاره نموده می‌نویسد به هر اندازه که برخوردها زیاد می‌شوند به همان اندازه امکان اشتباه هم بیشتر می‌شود و ارزگان یکی از ولایاتی هست که اخیراً شاهد برخوردهای شدید می‌باشد و حتی بعضی‌ها فکر می‌کردند که این ولایت بدست مخالفین مسلح سقوط خواهد کرد.

روزنامه از قول یک مقام افغان می‌نویسد که افراد پولیس در حالی مورد حمله قرار گرفته اند که یونیفورم به تن داشتند، اما مقامات نظامی امریکا و مقامات نظامی افغان اظهار می‌دارند که اولاً جزئیات این موضوع معلوم نیست و دوم وقتیکه برخوردها ادامه دارد و قوای افغان و ائتلاف از هر سو مورد حمله قرار می‌گیرند بعضاً شناختن دوست از دشمن هم کار آسان نیست.

نیشنل انتریست

نشریه نیشنل انتریست در شماره اخیر خود یک موضوع دیگری مربوط به افغانستان را عنوان قرار داده و نوشته است که از شکست شوروی سابق در افغانستان چه درس‌های را می‌توان برای بحران سوریه آموخت؟

نشریه می‌نویسد بحرانی که بعد از خروج شوروی سابق در افغانستان حاکم شد امروز سوریه به آن رو بروست.

به نوشته نشریه داستان اینکه چگونه ده‌ها گروه مجاهدین ظاهراً بر ضد شوروی متحد شده و در بازی بزرگ نو همراه شدند، بیاد همه می‌باشد اما با برگشت به وطن این گروه ها دشمن یکدیگر شدند و جنگ داخلی را آغاز کردند.

به نوشته نشریه نیشنل انتریست چند درسی ساده را می‌توان در جنگ افغانستان تذکر داد.

برای مبارزین بهترین راه اینست که در وقت برگشت به وطن خود سیاست را بیرون از دروازه بگذارند.

برای امریکا و متحدین آن بهتر است که نقش میانجی را بازی کنند، نه دولت سازی را و برای جهان مهم است که همیشه حضور داشته باشد و با کسانی که در راه صلح مزاحمت ایجاد می‌کنند، برخورد و یا معامله صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG