لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

آمار بازدید کننده‌ها از ساحات باستانی بامیان افزایش یافته‌است


ولایت بامیان با داشتن آبده‌های تاریخی و مناظر طبیعی یکی از ولایت‌های سیاحتی کشور است که هر سال هزاران تن برای دیدن آبده‌های تاریخی و مناظر طبیعی این ولایت به بامیان سفر می‌کنند.

در سال جاری هم هزاران تن از مکان‌های تاریخی بامیان دیدن کردند که این تعداد شامل سیاحان داخلی و خارجی می‌باشند.

اسحق عزیزی آمر فرهنگ و توریزم ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان در مورد آمار بازدید کننده‌ها از ساحات تاریخی بامیان به رادیو آزادی گفت:

"آمار توریست‌های که از ساحات تاریخی بامیان دیدن کردند، طبق آمار از آغاز سال ۱۳۹۵ حدود ۳۸۰۰ توریست‌های داخلی تا حال از ساحات باستانی دیدن کردند و همچنین ۲۴۴ تن از اتباع خارجی تا حال از ساحات باستانی مرکز بامیان دیدن کرده‌اند."

در سال جاری تعداد بازدید کننده‌های داخلی از بامیان نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما تعداد بازدید کننده‌های خارجی افزایش چندانی نداشته‌است که به گفته مقامات محلی این ولایت، مشکلات امنیتی یکی از دلایل عمده آن می‌باشد.

اما آمدن توریست‌ها در بامیان می‌تواند فواید اقتصادی زیادی برای مردم این ولایت به همراه داشته باشد.

آقای عزیزی افزود:

"همانطور که تعداد توریست‌ها زیاد می‌شود کمک اقتصادی خوبی برای مردم بامیان می‌شود بطور مثال وقتی یک توریست در مدتی که در بامیان است، هوتل‌های بامیان درآمد کسب می‌کنند، در قسمت ترانسپورت تکسی‌های بامیان صاحب درآمد می‌شوند و صنایع دستی مردم بامیان به فروش می‌رسد که افزایش توریست باعث انکشاف اقتصاد محلی مردم بامیان می‌شود."

آبشار بند امیر بامیان
آبشار بند امیر بامیان

اما در سال جاری آمار بازدید کننده‌های داخلی از بند امیر اولین پارک ملی کشور افزایش چشمگیری داشته و هزاران تن با وجود تهدیدات امنیتی راه‌های مواصلاتی بامیان به بند امیر سفر کردند.

ابراهیم ابرار مسئول مؤسسه حیات وحش بند امیر که آمار بازدید کننده‌ها از این بند را ثبت کرده به رادیو آزادی گفت:

"در سال گذشته در ۵ ماه طبق آماری که ما گرفته بودیم در حدود ۱۳۱ هزار تن از بند امیر دیدن کردند که اکثراً توریست‌های داخلی بودند. در سال جاری هنوز آمار دقیقی در دست نداریم چون هنوز تمام آمار های ما جمع بندی نشده و توریست‌ها در حال آمدن هستند ولی بصورت قوی می‎توان گفت که آمار امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌است. نمی‌توانیم بگوییم ۲۰۰ هزار تن به بند امیر آمده‌است اما می‌توانیم بگوییم بیش از ۱۵۰ هزار تن از بند امیر در سال جاری تا حال دیدن کرده‌اند."

به گفته آقای ابرار توریست‎ها از بند امیر بیشتر از ولایت‌های کابل، دایکندی، غزنی، وردک، کندهار و سایر ولایات بودند ولی در سال جاری بازدید کننده‌های خارجی افزایش نداشته‌است.

دینا فسلر که از ایالات متحدۀ امریکا به بند امیر آمده‌بود به رادیو آزادی گفت:

"من چند بار به کابل سفرهای کاری داشتم و دوستانم به من مشوره دادند که می‌توانی به جاهای دیدنی افغانستان هم سفر کنی به همین دلیل به همراه دوستانم به بامیان آمدم و آثار باستانی و مناظر زیبای طبیعی این ولایت را دیدم. این ولایت بسیار زیبا است و توانایی قوی برای جذب توریست دارد. من در اینجا فراموش کردم که در کشوری با مشکل امنیتی هستم. من در اینجا بسیار آزادانه به هر جا می‌روم، احساس آرامش می‎کنم و اینجا مردمان مهمان نوازی دارد. من فکر نمی‏‌کنم که در افغانستانی با مشکل امنیتی استم. این مردم کار بسیار خوبی انجام دادند که امنیت را در اینجا برقرار کردند تا مردم بتوانند با احساس امنیت در اینجا سفر کنند."

این در حالیست که به گفته مقامات محلی بامیان، این ولایت توانایی پذیرایی از توریست‎های داخلی و خارجی زیادی را دارد و هنوز تعداد زیادی از شهروندان کشور علاقه دارند تا به بامیان سفر کنند اما مشکلات امنیتی، نبود یک میدان هوایی با استانداردهای بین‌المللی و گران بودن قیمت تکت پروازهای تجارتی باعث شده تا نتوانند به بامیان سفر کنند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG