لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

اکسفام: حدود ۳ میلیون تن در یمن به مساعدت‎های بشری نیاز دارند


یک نهاد خیریۀ مستقر در بریتانیا روز چهار ‎شنبه از وقوع فاجعۀ بشری در یمن هشدار داد.

اداره اکسفام می‎گوید، بیش از ۳ میلیون تن در اثر جنگ‎ها در یمن از محلات زیست‌شان بی‌جا شده‎اند و به مساعدت‎های بشری نیاز دارند.

در یک گزارش اداره بین‌المللی گروه‎های مساعدت بشری (اکسفام) که در آن با بیش از هزار تن که در ساحه جنگ در یمن زنده‎گی می‎کنند، صحبت شده و روز چهار‎شنبه نشر شد، گفته‎ شده‌است که در جریان هژده ماه جنگ در یمن بیش از سه میلیون تن از مناطق اصلی و خانه‌های شان بی‌جا شده‎اند.

این اداره از وقوع یک فاجعه بشری در یمن هشدار داده‌است.
این اداره از وقوع یک فاجعه بشری در یمن هشدار داده‌است.

از هر پنج تنی که اداره اکسفام در یمن با آن‎ها صحبت کرده‎است، یک تن آنان گفته‌است که خانه‌شان ویران شده، دو سوم مصاحبه شونده‎گان برای مدت ۱۰ ماه و یا بیشتر از آن از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌بودند.

همچنان دو سوم این افراد به اداره اکسفام گفته‎اند، اعضای خانواده‌های شان در نتیجۀ این منازعه کشته و یا زخمی شده و حدود نصف خانواده‎ها از اطفالی نگهداری می‎کنند که بدون همراه بوده و از خانواده‌های شان جدا شده‎اند.

در گزارش اداره بین‌المللی گروه‎های مساعدت بشری گفته شده‎است:

"نصف نفوس یمن غذای کافی برای خوردن ندارند و در برخی مناطق از انتقال مواد غذایی بطور عمدی جلوگیری می‎شود."

به نوشته آژانس خبری «دی، پی، ای» جرمنی منازعات در یمن در ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی زمانی آغاز شد که شورشیان حوثی که ایران از آن حمایت می‎کند، بسوی شهر جنوبی عدن پیشروی کردند که باعث عکس‌العمل عربستان سعودی و ائتلاف سنی‎های این کشور شد تا حملات هوایی را بالای این گروه آغاز کنند.

عربستان سعودی هراس از آن دارد که شورشیان حوثی باعث نفوذ ستراتیژیک رقیب این کشور ایران در منطقه شبه جزیره عرب خواهد شد.
عربستان سعودی هراس از آن دارد که شورشیان حوثی باعث نفوذ ستراتیژیک رقیب این کشور ایران در منطقه شبه جزیره عرب خواهد شد.

اداره اکسفام که در یمن خیلی فعال است و از آغاز این منازعه تا اکنون توانسته‌است به حدود ۹۰۰ هزار تن مساعدت‎های بشری را در این کشور برساند می‎گوید، زنده‎گی میلیون‎ها یمنی به شدت روبه وخامت می‌رود، امکانات زنده ماندن آن‎ها در حالت کاهش قرار دارد.

اداره اکسفام از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و کشورهای غربی خواسته‎است، با توقف دادن اکمالات اسلحه به طرف‌های درگیر از تحریک و تشدید این منازعه خودداری کنند.

این اداره همچنان از حکومت یمن خواسته‌است، آتش‌بس سرتاسری را تطبیق و مراعات کند.

XS
SM
MD
LG