لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

ولسی جرگه: سازمان ملل باید به داد مردم افغانستان برسد


تعدادی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان
تعدادی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان

ولسی جرگه می‌گوید، افغانستان بیش از این نباید قربانی منافع استخبارات کشورهای منقطه گردد و سازمان ملل‌متحد باید به داد مردم افغانستان برسد.

این جرگه چشم امید به تصمیم‌گیری رهبران جهان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد، برای پایان جنگ و چالش‌ها در این کشور دوخته است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبۀ این جرگه گفت، مردم افغانستان از قربانی دادن‌ها خسته شده‌اند و زمان آن است تا جهان در برابر استخبارات منطقه که به گفتۀ وی میدان جنگ در این کشور را گرم نگهداشته اند، دست به کار شود.

آقای ابراهیمی از رهبران جهان خواست تا با مردم افغانستان هم‌صدا شوند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

وی گفت:

"با استفاده از این فرصت که رهبران جهان نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گرد آمده‌اند، از رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهم تا فریاد مردم جنگ زده و رنج کشیدۀ این سرزمین را به گوش آنان برسانند که این کشور قربانی منافع استخبارات منطقه بوده‌است."

رئیس این جرگه در حالی خواستار اقدام جدی رهبران جهان و سازمان ملل در برابر برخی از کشورهای منطقه شده‌است که پیوسته انتقادها از سوی همین جرگه در برابر سازمان ملل و رهبران حکومت وحدت ملی از بهر خاموشی در برابر این‌کشورها بخصوص پاکستان وجود داشته‌است.

در پی این انتقادها، چندی قبل دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که به سفیر این کشور در سازمان ملل متحد وظیفه سپرده شده‌ تا شکایت‌اش را بخاطر اعمال و سیاست‌های پاکستان در برابر افغانستان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.

اکنون آقای مینه‌پال تأکید می‌ورزد که موضع حکومت افغانستان در برابر این کشور مشخص است و سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل آن را بیشتر روشن خواهد ساخت.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"بدون شک، جهان افغانستان را درک کرده و با این کشور همصدا است و به هر خواست افغانستان لبیک می‌گوید. شما دیدید که رهبران جهان در نشست وارسا از افغانستان دفاع کردند و باید بگویم که معاون دوم رئیس جمهور در نشست عمومی مجمع سازمان ملل، موقف افغانستان را روشن می‌سازد."

آقای مینه‌پال تأکید می‌کند که جهان اکنون در کنار افغانستان است و از این کشور حمایت می‌کند.

اما اینکه رهبران جهان تا چه اندازه به خواست‌های افغانستان در پیوند به آنچه که ولسی جرگۀ افغانستان آن را دسیسه‌های کشورهای منطقه بخصوص پاکستان در برابر این‌ کشور می‌خواند، لبیک خواهند گفت، روشن نیست.

با این همه، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را برای افغانستان یک فرصت خوب می‌داند و تأکید می‌کند که رهبران حکومت وحدت ملی باید این فرصت را برای مهار چالش‌های اقتصادی، امنیتی و دسیسه‌های پاکستان از دست ندهند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG