لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

شورای عالی صلح برای آوردن صلح در افغانستان نقش زنان را مهم می‎خواند


شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید که تلاش می‎ورزد تا برای تحقق صلح، نقش زنان را در تصمیم گیری‎های حکومت بیشتر سازد.

این شورا برای آوردن صلح در کشور، نقش زنان را اثر گذار می‎خواند و تأکید می‎ورزد که در این بخش برای زنان افغان نقش بیشتر داده شده‎است.

سرابی: مکلفیت ما همین است که در جریان گفتگوها و پروسه صلح، نگذاریم تا حقوق زنان تلف شود.
سرابی: مکلفیت ما همین است که در جریان گفتگوها و پروسه صلح، نگذاریم تا حقوق زنان تلف شود.

​این سخنان را حبیبه سرابی معاون این شورا روز چهارشنبه در بزرگداشت از روز جهانی صلح، مطرح کرده گفت:

"مکلفیت ما همین است که در جریان گفتگوها و پروسه صلح، نگذاریم تا حقوق زنان تلف شود و برابر با ستراتیژی شورای عالی صلح، تا اندازۀ که ممکن است، شمار زیادی از زنان در این شورا گماشته شوند و اینکه چطور بتوانیم در ریاست‎های این شورا در سطح ولایات زنان را بگماریم، نیز تلاش‎ها ادامه دارند."

از سوی دیگر، نبیله مصلح معاون وزارت امور زنان در روز بزرگداشت از روز جهانی صلح، نا امنی‎های موجود در افغانستان، سنت‎های ناپسند، تعصبات و زورگویی‎ها را موانع اصلی سر راه پیشرفت زنان افغان می‎گوید.

او تأکید دارد که این وزارت تلاش می‎ورزد تا به همکاری نهاد‎های مسئول، چالش‎های موجود سر راه پیشرفت زنان در این‎کشور را بردارد.

خانم مصلح از اینکه وزارت زنان چه برنامه‎های برای حفظ دست آوردها و پیشرفت‎های زنان در جامعه روی دست دارد، گفت:

"راه اندازی کمپاین‎های تبلیغاتی برای حق زن و تأمین صلح، دادخواهی برای مشارکت زنان در مذاکرات صلح افغانستان، حمایت از قربانیان خشونت و معرفی آنان به خانه‎های امن از برنامه‎های ما است."

یفتلی: تا هنگامی‎که اراده قوی از سوی حکومت وجود نداشته باشد، چالش‎های موجود می‎تواند مانع مشارکت زنان در نشست‎های صلح گردد.
یفتلی: تا هنگامی‎که اراده قوی از سوی حکومت وجود نداشته باشد، چالش‎های موجود می‎تواند مانع مشارکت زنان در نشست‎های صلح گردد.

​در این میان، زرقا یفتلی یکی از اعضای شبکه زنان افغان به این باور است که بدون همکاری حکومت، زنان نمی‎توانند در پروسه صلح و حکومتداری خوب نقش سازنده داشته باشند.

وی افزود:

"تا هنگامیکه اراده قوی از سوی حکومت وجود نداشته باشد، چالش‎های موجود می‎تواند مانع مشارکت زنان در نشست‎های صلح گردد."
از بیست و یکم سپتامبر یا روز جهانی صلح در افغانستان در حالی بزرگداشت می‎شود که در اکثر بخش‎های این کشور جنگ میان حکومت و مخالفان مسلح جریان دارد، پدیدۀ که به گفته شبکه زنان در کنار دیگر چالش‎ها، مانع اصلی سر راه پیشرفت زنان افغان نیز بوده‎است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG