لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۱۷

واکنش‌های احزاب سیاسی در مورد توافق حکومت با حزب اسلامی


در حالی‎که توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان امضا شد شماری از احزاب سیاسی موافقت و مخالفت‌شان را با آمدن گلبدین حکمتیار رهبر این حزب اعلام کردند.

شماری از احزاب سیاسی ضمن حمایت از امضای توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان می‎گویند که با پیوستن گلبدین حکمتیار به پروسه صلح امنیت نسبی در این کشور تأمین خواهد شد.

حزب عدالت امضای این توافق‌نامه را یک دست آورد بزرگ می‎خواند و از حکومت می‎خواهد تا زمینه مذاکرات بین‌الافغانی با دیگر گروه‎های مخالف مسلح را نیز فراهم کند.

عبدالرشید ایوبی رئیس حزب عدالت روز پنج‌شنبه در نشستی در کابل به رسانه‎ها گفت که این توافقنامه به نفع مردم است و در زمینۀ تأمین صلح و ثبات در کشور یک گام مثبت خواهد بود.

ایوبی: این توافقنامه به نفع مردم است.
ایوبی: این توافقنامه به نفع مردم است.

وی افزود:

"در نخست از سران حکومت و سیاسیون کشور بخاطر تلاش‎های شان برای پیوستن حکمتیار با پروسه صلح قدردانی می‎کنیم و سران حکومت ثابت کردند که به مذاکرات بین‌الافغانی باورمند هستند."

پیش از این شماری از مقامات به شمول عبدالله عبدالله، عطا محمد نور رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی، اعضای ولسی جرگه، مشرانو جرگه و شماری دیگر از مقامات ارشد حکومتی حمایت‌شان را از این توافقنامه اعلام کرده‎اند.

توافقنامه صلح با حزب اسلامی در حالی خوشبینی‎های را بمیان آورده که گلبدین حکمتیار پس از ختم جنگ‎های داخلی با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالف بوده و در چند سال گذشته علیه نظام جنگیده‌است.

به اساس این توافق دولت ضمانت می‌کند که به گلبدین حکمتیار و دیگر اعضای رهبری این حزب مصونیت قضایی بدهد و نام‌های آنان را از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون بکشد.
به اساس این توافق دولت ضمانت می‌کند که به گلبدین حکمتیار و دیگر اعضای رهبری این حزب مصونیت قضایی بدهد و نام‌های آنان را از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون بکشد.

اما این موضوع نگرانی‎های برخی احزاب را نیز بر انگیخته‎است.

حزب همبستگی افغانستان در پیوند به امضای این سند تجمع اعتراضی راه اندازی کرده و شعار بر ضد حکمتیار را سر می‎دادند.

سیلی غفار سخنگوی این حزب در جمع معترضان گفت که مردم افغانستان گلبدین حکمتیار را به دلیل دست داشتن در جنگ‌های داخلی و جنگ‌های اخیر نمی‌بخشند و خواهان مجازات او هستند.

غفار: با آوردن او حلقه جنایتکاران تکمیل خواهد شد.
غفار: با آوردن او حلقه جنایتکاران تکمیل خواهد شد.

وی افزود:

"با آوردن او حلقه جنایتکاران تکمیل خواهد شد و هیچ سودی به آینده سیاسی کشور ندارد، با امضای این قرارداد مثل جنگسالاران دیگر به ستمگری‎ها و استفاده از بودجه ملت ادامه می‎دهد."

در عین حال شماری از آگاهان و اعضای ولسی جرگه از حکومت می‎خواهند که زمینه را برای آغاز گفتگو با دیگر گروه‎های مخالف مسلح نیز فراهم کند.

نذیر احمدزی یکی از اعضای ولسی جرگه ابراز امیدواری می‎کند که پیوستن حکمتیار به روند صلح، الگو برای طالبان بخاطر ترک جنگ و آغاز مذاکرات صلح با حکومت باشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG