لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

روی تولید ۵۰ میگاوات برق گازی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌شود


برای اولین بار سکتور خصوصی در پروژه تولید ۵۰ میگا وات برق گازی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

قرارداد این پروژه که در مزار شریف تطبیق می‎شود روز پنج‎شنبه در ریاست اجرائیه میان وزارت انرژی و آب، برشنا شرکت، غضنفر گروپ و نماینده بانک جهانی در کابل امضا گردید.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‎گوید، از اولین پروژه تولید ۵۰ میگاوات برق گازی در ولایت بلخ حدود یک میلیون باشنده ولایات شمال مستفید می‎شوند.

عبدالله: رئیس جمهور و من از این برنامه حمایت می‎کنیم.
عبدالله: رئیس جمهور و من از این برنامه حمایت می‎کنیم.

آقای عبدالله عملی شدن این پروژه را بخاط رشد اقتصاد کشور مهم دانسته گفت که بخاطر تکمیل شدن این پروژه باید ارگان‎های مربوطه همکاری لازم نمایند.

وی افزود:

" از همکاران ما در حکومت توقع ما اینست، چون یک نمونه بسیار خوب است به تمام قوت از این حمایت صورت بگیرد و برای بخش خصوصی که آمده و باز هم در یک بخش بسیار مهم سرمایه‌گذاری کرده سهولت ایجاد کند رئیس جمهور و من از این برنامه حمایت می‎کنیم."

مقامات وزارت انرژی و آب می‎گویند، در این پروژه سکتور خصوصی ۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده و ظرف یک سال تکمیل می‎گردد.

در این پروژه سکتور خصوصی ۷۵ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده‌است.
در این پروژه سکتور خصوصی ۷۵ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده‌است.

​این در حالیست که در هفته جاری به کمک اداره انکشاف بین‌المللی امریکا در دبی یک نشست به اشتراک حدود ۲۰۰ سرمایه گذار از نقاط مختلف جهان برگزار گردید تا ظرفیت تولید برق در افغانستان بررسی و در زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

بر اساس معلومات مقامات افغان، غضنفر گروپ نزدیک به ۵۰ در صد هزینه مالی این پروژه را به عهده گرفته و بقیه پول آن از سوی بانک جهانی پرداخته می‎شود.

رابرت سام رئیس بانک جهانی در افغانستان می‌گوید، تطبیق این پروژه به تلاش و کارهای بیشتر نیاز دارد و آن‌ها می‌خواهند با سرمایه‌گذاری «آی، ایف، سی» یک بخش از بانک جهانی این پروژه عملی شود.

سام: تطبیق این پروژه به تلاش و کارهای بیشتر نیاز دارد.
سام: تطبیق این پروژه به تلاش و کارهای بیشتر نیاز دارد.

​از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی عملی شدن این پروژه را یک گام مثبت عنوان کرده تأکید نمودند که از برق تولید شده این پروژه باید بیشتر به فابریکه‎های صنعتی و تولیدی اختصاص داده‌شود.

سید مسعود یک‌تن از این کارشناسان می‎گوید:

"یکی از نواقص بزرگ این است که ما در توزیع برق مشکل داریم نه در تولید آن تولید که صورت می‎گیرد برای مصرف تسخیر و تنویر است نه برای تولید. اگر چنین شود که ما تولید برق داشته باشیم و بخش زیاد آن را در بخش‎های تولیدی به مصرف برسانیم بپذیرید که پنج سال بعد هم تنویر و مصرف تسخیر خواهیم داشت و تولید انجام خواهد شد."

رئیس اجرائیه می‎گوید، این نخستین پروژۀ تولید برق در افغانستان نبوده و حکومت تلاش دارد تا بندهای بیشتر تولید برق را در این کشور بسازد.

به گفته وی برای بدست آوردن این هدف حکومت سعی می‎کند تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بخش سرمایه‌گذاری شان را افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG