لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۱۳

پیوستن حکمتیار به صلح می‌تواند شاخه‌های حزب اش را متحد کند؟


حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بعد از پیروزی مجاهدین و سقوط حکومت داکتر نجیب، با حکومت‎های افغانستان از در مخالفت پیش آمده در برابر آنان فعالیت‎های مسلحانه داشته‎است.

اما حزب اسلامی چگونه اساس گذاشته شد و چه فعالیت‎های را انجام داده وحالا با پیوستن حکمتیار به پروسه صلح شاخه‎های جدا شده این حزب باهم یکجا خواهد شد؟

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در سال ۱۹۷۷ میلادی تاسیس شد.

در جریان سال‎های جهاد یکی از احزاب اصلی مجاهدین بشمار میرفت. در این جریان شخصیت‎های با نفوذ و مطرح این حزب از بدنه حزب جدا و به ایجاد احزاب و جریانات سیاسی جداگانه مبادرت ورزیدند که از حزب اسلامی افغانستان به رهبری عبدالهادی ارغندیوال و شاخه دیگر ان تحت رهبری وحیدالله سباوون می‎توان نام برد.

پس از ماه‎ها تلاش و گفتگو توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روز پنج‎شنبه در کابل امضا شد.

حالا این پرسش بمیان می آید که ایا این بخش‎های انشعاب یافته بار دیگر تحت یک چتر گرد خواهند آمد؟

سعیدی: گروه‎های که از حزب اسلامی آقای حکمتیارجدا شده‎اند، اگر منافع شان ایجاب کند با حضور حکمتیار بدون شک یکجا خواهد شد.
سعیدی: گروه‎های که از حزب اسلامی آقای حکمتیارجدا شده‎اند، اگر منافع شان ایجاب کند با حضور حکمتیار بدون شک یکجا خواهد شد.

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی می‎گوید:

"گروه‎های که از حزب اسلامی آقای حکمتیارجدا شده‎اند، اگر منافع شان ایجاب کند با حضور حکمتیار بدون شک یکجا خواهد شد."

کبیررنجبر یکی دیگر از کارشناسان افغان می‎گوید جدا شدن افراد مربوط به حزب اسلامی و آمدن شان در حکومت به اساس یک برنامه ترتیب شده در پاکستان صورت گرفته و هدف شان گرفتن سهم در حکومت افغانستان بود.

آقای رنجبر می‎گوید با آمدن گلبدین حکمیتار و پیوستن وی به پروسه صلح همه این شاخه‎ها زیر یک چتر فعالیت کرده و از رهبر شان حمایت خواهند کرد.

رنجبر: من به این امیدوار هستم که تمام این‎ها زیر بیرق حکمتیار متحد شوند.
رنجبر: من به این امیدوار هستم که تمام این‎ها زیر بیرق حکمتیار متحد شوند.

او افزود:

"من به این امیدوار هستم که تمام این‎ها زیر بیرق حکمتیار متحد شوند و یک حزب نیرومند را خواهند ساخت و اگر کدام شاخه به طور استثنایی خارج از این اتحاد بماند موثریت خود را کاملا ازدست خواهد داد."

آقای رنجبر می‎گوید حزب اسلامی شاخه نظامی نداشته و هرگاه شاخه‎های جدا شاده با این حزب یکجا نشوند حزب اسلامی از صحنه سیاست خارج خواهد شد زیرا بیشتر افراد مربوط به حزب اسلامی در داخل نظام فعالیت داشته و بعضی از چهره‎ها خود شان را مخفی نگهداشته بودند.

حزب اسلامی افغانستان از زمان تأسیس با تمام حکومت‎هایی که در افغانستان به قدرت رسیدند؛ یعنی حکومت سردار محمد داوود خان، حکومت حزب دموکراتیک خلق، دولت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی، حکومت طالبان و دولت حامد کرزی، جنگیده است.

اثرات جنگ‌های داخلی
اثرات جنگ‌های داخلی

البته مذاکراتی را با دولت‎ها نیز انجام داده اما این مذاکرات هیچ نتیجه نداشته‎است.

با پیروزی مجاهدین و سقوط حکومت کمونیستی در سال ۱۳۷۱، نیروهای این حزب بخش‌هایی از شهر کابل را اشغال کردند.

پس از آن‎که بر اساس توافقات قبلی پیشاور برهان الدین ربانی حاضر نشد بعد از شش ماه از قدرت کناره گیری کند اختلاف برخی از احزاب جهادی از جمله حزب اسلامی با دولت به جنگ مسلحانه کشید و حکمتیار نیروهایش را در چهار آسیاب در جنوب کابل مستقر کرد و از آن‎جا به نبرد علیه دولت به رهبری برهان الدین ربانی ادامه می‎داد.

حزب اسلامی حکمتیار پس از سقوط حکومت طالبان، دولت کرزی را به رسمیت نشناخته و نیروهای آن به نبرد با اردوی افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان پرداختند.

مطمئن: در جنگ داخلی افغانستان تمام طرف‎های درگیر که اینجا جنگ می‎کردند مسئولیت دارند،
مطمئن: در جنگ داخلی افغانستان تمام طرف‎های درگیر که اینجا جنگ می‎کردند مسئولیت دارند،

نظر محمد مطمئن یکی از مجاهدین سابق در مورد سهم حزب اسلامی در جنگ‎های داخلی چنین می‎گوید:

"در جنگ داخلی افغانستان تمام طرف‎های درگیر که اینجا جنگ می‎کردند یک قسم مسئولیت دارند، به شمول حزب اسلامی، جمعیت وشورای نظار."

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در سال ۱۳۹۳ به طرز غیر منتظره‌ تصمیم گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی شرکت کند و از قطب‌الدین هلال حمایت کرد که در گذشته وی معاون حزب اسلامی بود.

آقای حکمتیار در پیامی به مناسبت عید قربان گفت که در دو سال گذشته با حکومت وحدت ملی مذاکرات انجام داده و ابراز امیدواری کرده بود که به نتیجه دست یابند.

سرانجام روز پنج شنبه توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار میان هیئت مذاکره کننده دو طرف امضا شد.

هرچند دیدگاه‎های مختلف در مورد چگونگی فعالیت حزب اسلامی و پیوستن این حزب به پروسه صلح،در بین اقشار مختلف مردم افغانستان وجود دارد، اما این‎که حزب اسلامی با پیوستن به پروسه صلحپس از این چه اهداف را دنبال میکند با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG