لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

پناهجویان افغان در پاکستان در مورد آیندۀ شان نگران اند


هزاران پناهجوی افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، از خروج اجباری از آن کشور و سرنوشت و آینده شان نگرانی دارند.

میلیون‌ها افغان در تقریباً سه، چهار دهه گذشته در پاکستان بسر برده اند و در آنجا برای خود زندگی ساخته اند.

حکومت پاکستان مجوز حضور مهاجرین افغان در آن کشور را تا ماه مارچ سال آینده تمدید کرده و معلوم نیست که پس از آن چه خواهد شد؟

زندگی برای پناهجویان افغان از دهه نود میلادی در پاکستان آسان نبوده‌است.

شماری از آنها زندگی خود را در پاکستان آراسته اند اما بسیاری با تحمل فشارهای زیاد بر شانه های شان، زندگی را در تقریباً بی‌سرنوشتی پیش می‌برند.

سید عمران شاه یک جوان بیست و چهار ساله افغان است. او در حال حاضر در پوهنتون بین‌المللی اسلامی در اسلام آباد درس می‌خواند.

عمران شاه با خانواده اش در سال ۱۹۹۴ میلادی و در جریان جنگ‌های داخلی مجبور به ترک افغانستان شده‌است.

پدر وی یک انجنیر بوده و حالا یک شرکت در پاکستان دارد.

مادر عمران هم که در افغانستان بحیث داکتر دندان کار کرده، حالا یک کلینیک شخصی دارد.

سید عمران شاه به خبرگزاری رویترز گفته است، زندگی برای افغان‌های مسلکی در پاکستان نهایت دشوار است و آنها با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود:

"برای افراد مسلکی ما، زندگی آسان نیست. من قصه‌های از مردم را شنیده‌ام. انجنیران، فارغ التحصیلان، پروفیسوران و کسانیکه که در بازارها کار می‌کنند. بار را در پشت شان حمل می‌کنند و یا به وسیله کراچی‌ها انتقال می‌دهند. آنها دقیقاً این کارها را انجام می‌دهند، کار های خیلی سخت را."

یک فامیل افغانی مقیم در پاکستان
یک فامیل افغانی مقیم در پاکستان

در پاکستان محدودیت‌های زیادی برای افغان‌ها وجود دارد. مثلاً آنها خانه را به کرایه می‌گیرند اما نمی‌توانند خانه و یا زمین بخرند. همچنان آنها نمی‌توانند موتر بخرند، حساب بانکی داشته باشند، مجوز یا لیسانس موتر بگیرند و حتی کارت های موبائیل شان در مقایسه با پاکستانی‌ها در یک مدت کوتاه بی اعتبار می‌شود.

با پذیرش این همه، شماری زیادی از افغان‌ها از احتمال خروج اجباری شان از پاکستان نگرانی دارند.

سید عمران شاه می‌گوید، اگر در ماه مارچ سال آینده برای شان گفته شود تا پاکستان را ترک کنند، تمام تلاش‌های بیست ساله شان هیچ خواهد شد.

وی گفت:

" پدرم یک دوره قابل توجه یعنی بیست سال را در اینجا سپری کرده، برایش شهرت و شخصیت در میان مردم ساخته. این چیزیست که اگر به صورت فوری به جای دیگری بروید، آنرا از دست می‌دهید. بیست سال سرمایه گذاری، ارتباط با مردم و روابط کاری را که دارید از دست می‌دهید."

تخمین می‌شود که در حال حاضر بیش از دو میلیون افغان در پاکستان بسر می‌برند و از میان آنها تقریباً نیم شان پناهجوی غیر قانونی دانسته می‌شوند.

براساس تازه ترین ارقام، تنها امسال حدود چهارصد هزار پناهجوی افغان دوباره به کشور شان باز گشته اند که ۱۲۵ هزار تن آنها بدون اسناد قانونی بودند.

حکومت پاکستان حضور افغان‌ها را در آن کشور تا ماه مارچ سال آینده تمدید کرده‌است و معلوم نیست که پس از آن سرنوشت صدها هزار افغان در پاکستان چه خواهد شد؟

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG