لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

ولسی جرگه از امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی حمایت کرد


برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان در نشست روز شنبه این جرگه از امضای توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حکومت افغانستان حمایت کردند.

اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، امضای این توافق‌نامه با حزب اسلامی به نفع مردم بوده و باید گروه‌های دیگر که در مخالفت مسلحانه با حکومت قرار دارند، تشویق شوند تا بجای مخالفت با حکومت بخاطر تأمین صلح و ثبات مذاکرات را آغاز نمایند.

این سخنان را برخی اعضای ولسی جرگه روز شنبه در نشست عمومی این جرگه بیان کردند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از بحث‌های اعضای این جرگه گفت، امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی یکی از خواست‌های مردم افغانستان است.

ابراهیمی: امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی یکی از خواست‌های مردم افغانستان است
ابراهیمی: امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی یکی از خواست‌های مردم افغانستان است

وی در ادامه گفت:
"توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و انجنیر صاحب گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان تقاضای ملت بزرگ افغانستان بود و الحمدالله بعد از دو سال انتظار به امضا رسید در قدم اول به شما نمایندگان ملت افغانستان و به ملت بزرگ افغانستان تبریک می‌گویم."

مذاکرات در مورد توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حکومت افغانستان که از چندین ماه پیش آغاز گردیده بود بالاخره روز پنجشنبه هفته گذشته میان طرفین در کابل امضا گردید.

به اساس معلومات شورای عالی صلح افغانستان، این توافق‌نامه سه فصل و ۲۵ ماده داشته و یکی از موارد آن رعایت قانون اساسی کشور می‌باشد.

جریان امضای توافق‌نامۀ صلح با هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
جریان امضای توافق‌نامۀ صلح با هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار

در نشست روز شنبه ولسی جرگه برخی اعضای انگشت شماری این جرگه با امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی مخالفت کردند.

ریحانه آزاد یک تن از اعضای ولسی جرگه گفت، در این توافق‌نامه در مورد معافیت رهبر حزب اسلامی از تعقیب عدلی و قضایی نیز ذکر گردیده که این مسئله خلاف اراده مردم افغانستان است.

وی در ادامه گفت:
"من فکر می‌کنم که این حق را هیچکسی ندارد و اینها نمی‌توانند که مصونیت قضایی خود را بخصوص تروریست‌های بین‌المللی تروریست‌های که تمام مردم افغانستان را به خاک و خون کشیدند چطور می‌توانند که بدون چون و چرا مصونیت قضایی بگیرند."
از سوی دیگر، حمید الله توخی یکی از اعضای این جرگه توافق‌نامه صلح را مهم

دانسته و از سایر مخالفین مسلح خواست تا به پروسه صلح بپیوندند:
"دعا می‌کنم که این صلح پایدار شود کسانی دیگری که در افغانستان علیه حکومت تحت نام طالب یا دیگر نام می‌جنگند نیز از حکمتیار راه صلح را آموخته و این راه را انتخاب کنند."

اعضای ولسی جرگه همچنان تأکید کردند که توافق‌نامه صلح باید هر چه زودتر از سوی رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی امضا گردد.
اعضای ولسی جرگه تأکید کردند که طرفین در تطبیق مواد توافق‌نامه صادقانه عمل نمایند.

علاوه بر این حکومت افغانستان از سال‌ها بدینسو تلاش‌ها را بخاطر گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح دولت آغاز کرده است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG