لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۹

بارکزی: وضعیت امنیتی ارزگان بهبود نیافته است


با آنکه حدود دو هفته می‌شود که میدان نبرد در ارزگان داغ می‌باشد، اما برخی از نماینده‌های این ولایت در ولسی جرگه و اعضای جامعه مدنی آن می‌گویند که هیچ بهبودی در وضعیت امنیتی این ولایت به وجود نیامده‌است.

آنان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که مردم این ولایت در وضعیت بد امنیتی و اجتماعی قرار داشته و اگر حکومت هر چه زودتر دست به اقدام جدی تری نزند ممکن با فاجعه بزرگ بشری مواجه گردد.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه گفت که حکومت مرکزی در زمینه طوری‌که لازم بود اقدام نکرده‌است.

وی گفت:

"تا همین لحظۀ که با شما صحبت می‌کنیم هیچ بهبودی در وضعیت امنیتی ارزگان بوجود نیامده‌است نه ساحه از نزد دشمن پاک سازی شده و نه هم عملیات دسته جمعی انجام شده‌است، ادارات مرکزی تا کنون کاری نکرده‌است که قابل قناعت مردم ارزگان شده باشد."

آقای بارکزی افزود که اکنون هفت تن از نیروهای امنیتی افغان در ولایت ارزگان لادرک می‎باشند.

برخی از اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه این جرگه نیز از وضعیت امنیتی ارزگان نگرانی کرده از حکومت خواهان اقدامات جدی شدند.

حدود دو هفته قبل طالبان بر پوسته‌های امنیتی شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان حملات تهاجمی انجام دادند که به گفته مقامات امنیتی با مقاومت نیروهای امنیتی افغان روبرو شده و از این شهر عقب زده شدند.

اما به گفته مقامات محلی هنوز هم درگیری میان نظامیان افغان و مخالفین مسلح حکومت در نزدیکی مرکزو برخی ولسوالی‌های ولایت ارزگان ادامه دارد.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که اکمالات نیروهای امنیتی در این ولایت همه روزه جریان داشته و تلاش می‌شود تا تهدیدات طالبان بزودی دفع گردد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت گفت که نیروهای امنیتی افغان در تلاش حفظ جان مردم و ولسوالی‎های ولایت ارزگان بوده و هستند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"ما از تمامی ولسوالی‌های ارزگان دفاع می‌کنیم جنگ است ما به حد اعظمی کوشش می‌کنیم که از نفوذ دشمن در محلات بود و باش مردم جلوگیری کنیم ما توسط عملیات شبانه، کوماندو و قطعات خاص خود در مقابل دشمن فعالیت‌های داریم و این فعالیت‌های ما موثرانه در اطراف شهر ترینکوت ادامه دارد."

پس از اینکه چندین پوسته امنیتی در ولایت ارزگان بدست مخالفین مسلح حکومت سقوط کرد وزارت داخله افغانستان قوماندان امنیه و آمر امنیت این ولایت را از سمت شان برکنار نمود.

از سوی هم عتیق الله امرخیل یکی از کارشناسان نظامی افغان می‌گوید که مخالفین مسلح حکومت با استفاده از مانور، در یک جا فشار وارد کرده در جای دیگر نفوذ می‌کند.

عتیق الله امرخیل کارشناسان امور نظامی
عتیق الله امرخیل کارشناسان امور نظامی

وی گفت:

"در جنگ‌های چریکی طالبان از دو سال به اینسو از مانور استفاده خوبی کرده چون می‌بینید که بالای کندوز حمله می‌کند زمانی که قوت‌های ما در آنجا می‌رسد آنها عقب نیشینی می‌کنند بغلان را زیر نظر می‌گیرد و از آنجا می‌روند بدخشان اینجاست که در جنگ دشمن از نظر انداخته نشود دشمن در یک جا فشار وارد کرده در دیگر جا نفوذ می‌کند."

وی گفت که اگر حکومت می‌خواهد ارزگان و دیگر ولایات افغانستان تحت ضربات قوی مخالفین مسلح قرار نگیرد باید با استفاده از قوت‌های خارجی و هوایی، مخالفین را تا حد نهایی تعقیب کرده و نگذارد که از یک ولایت به ولایت دیگر تهدید ایجاد کنند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG