لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

نیکولسن: ده درصد نفوس افغانستان تحت کنترول طالبان است


لانگ وار ژورنال

نشریه لانگ وار ژورنال در شمارۀ اخیر خود مقاله را در مورد وضعیت امنیتی افغانستان تحت عنوان "قوماندان نیروهای امریکایی ساحاتی را که طالبان در افغانستان تحت کنترول دارند تا ده درصد پایین آورده‌است" به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‌نویسد،طالبان و متحدین تندرو آنها بر ده درصد نفوس افغانستان کنترول دارند و ساحه بیست درصد دیگر آن، مورد سوال است.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان این مطلب را روز جمعه در مقر وزارت دفاع به خبرنگاران بیان کرد.

اما جنرال جان نیکولسن در مورد کنترول سی درصد ساحه و یا نفوذ طالبان گفت، از اینکه طالبان بیشتر در مناطق دور دست تسلط دارند، این یک پیشرفت مثبت است.

به نوشته نشریۀ لانگ وار ژورنال، جنرال نیکولسن می‌گوید، آنها به این عقیده اند که حکومت افغانستان بر اکثریت نفوس این کشور حاکمیت داشته یعنی بر ۷۰ درصد نفوس کنترول کامل دارد و دشمنان ده درصد نفوس افغانستان را کنترول می‌کنند.

نشریه لانگ وار ژورنال در ادامه این مقاله می‌نویسد، جنرال ارشد امریکایی در افغانستان حاکمیت حکومت بر مراکز پر نفوس و کنترول طالبان بر مناطق دور افتاده را یک پیشرفت مثبت خوانده می‌گوید، حاکمیت طالبان در این مناطق بر آینده افغانستان چندان تأثیر گذار نیست.

اما نشریه می‌نویسد، طالبان با استفاده از این مناطق دور افتاده، منابع مالی شان را افزایش داده، جنگجویان تازه استخدام شده را آموزش نظامی داده و بر مناطق پُر نفوس شهری حملاتی را سازماندهی می‌کنند.

به نوشته نشریۀ لانگ وار ژورنال، در مناطق دور افتاده تحت کنترول طالبان در افغانستان برای متحدین آنها مانند القاعده نیز زمینه فراهم می‌شود تا مراکز فعالیت و کمپ های آموزشی خود را ایجاد کنند.

نشریه لانگ وار ژورنال در این مقاله ساحاتی متناقص را آن ولسوالی می‌نامد که شاید تنها مراکز آن در حاکمیت حکومت قرار داشته باشند و حکومت فراتر از آن کنترول ندارد اما طالبان یا بطور کامل و یا هم بر اکثر قسمت های آن حاکم اند.

به نوشته نشریه، طالبان در مناطق تحت کنترول شان، اداره خود را دارند که علاوه بر تأمین امنیت برای مردم خدماتی را نیز انجام می‌دهند و محاکم خود را دارند.

دیجیتال ژورنال

نشریه کانادایی دیجیتال ژورنال هم در مورد آن اظهارات روز جمعه قوماندان عمومی نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان تمرکز کرده که گفته قوای امنیتی افغان در نبرد با طالبان به گفتۀ وی به یک تنگنای رسیده که نمی‌گذارند، طالبان حاکمیت خود را گسترش دهند اما با آنهم توانسته اند که بر اکثریت مناطق افغانستان کنترول داشته باشند.

به نوشتۀ نشریه دیجیتال ژورنال، جنرال جان نیکولسن در ادامه اظهارات خود می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان در نبرد تابستان امسال حملات طالبان برای تصرف ولایت کندز راعقب زده و امنیت را در ولایات هلمند، کندهار و ارزگان تأمین کرده‌اند.

نشریه دیجیتال ژورنال می‌نویسد، جنرال نیکولسن شماری جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش را از ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن تخمین کرده گفته است که تندروان در سوریه این جنگجویان را تمویل و رهبری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG