لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

ویسا: حکمتیار منافع اش را در پرتوی منافع ملی دنبال کند


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر مسایل بازهم بیشتر به چگونگی امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار پرداخته اند.

هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در مطلبی به نقل از رئیس جمهور محمد اشرف غنی نگاشته است که افغان‌ها به جهانیان ثابت ساختند که خواهان صلح با عزت اند.

در ادامه آمده‌است که آقای غنی در دیدار با رئیس شورای عالی صلح و اعضای این شورا گفته که افغان‌ها و جهانیان از صلح بین الافغانی حمایت می‌کنند.

روزنامه در مطلب دیگری نوشته که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در دیدار با هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته است که حکومت برای تأمین صلح اراده جدی دارد.

هیواد در مطلب جداگانه‌یی نوشته که ولسی جرگه افغانستان نیز از امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به رهبر گلبدین حکمتیار حمایت کرده‌است.

ویسا

روزنامه ویسا هم در مطلب تحلیلی در رابطه به امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی نوشته که صلح با حزب اسلامی، تأثیر آن بر سایر گروه‌های مخالف و مسئولیت‌های گلبدین حکمتیار.

نویسنده نوشته که امضای توافقنامه صلح با حکمتیار بر فعالیت‌های سیاسی این حزب و چوکات سیاسی حکومت نیز تأثیر دارد و به باور نویسنده این مسئله روی ایجاد تعادل قدرت نقش دارد.

در ادامه همچنان آمده که گلبدین حکمتیار نیز مسئولیت دارد که با درک از وضعیت کنونی اهداف اش را در پرتو منافع ملی دنبال کند.

انیس

روزنامه دولتی انیس در صفحه اولش در مطلبی روی حمایت جهانی از توافق‌نامه صلح حکومت با حزب اسلامی تمرکز کرده‌است.

در مطلب آمده که یونما امضای این توافق‌نامه را گامی مثبت خوانده و از تلاش‌های صلح حکومت افغانستان حمایت کرده‌است.

روزنامه همچنان گفته است که امریکا و بریتانیا از نخستین کشورهای اند که حمایت شان را از امضای توافق‌نامه صلح با گلبدین حکمتیار ابراز کردند.

دنیا

روزنامه دنیا نیز در صفحه نخست اش به حرف‌های محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه اشاره کرده که گفته هیچ مانع از سوی حکومت بر سر راه صلح وجود ندارد.

در این مطلب به نقل از محمد محقق آمده که حکومت افغانستان متعهد به تأمین صلح است و از مدت ها بدینسو در این راستا تلاش می‌کند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به یک مطلب تحلیلی اش چنین عنوان داده است"اگر راه رسیدن به صلح طولانی هم باشد باید این فاصله را پیمود.

XS
SM
MD
LG