لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

برنامۀ میثاق شهروندی جاگزین برنامۀ همبستگی ملی می‌شود


رئیس جمهور غنی و برخی از وزرا در جریان افتتاح برنامۀ میثاق شهروندی
رئیس جمهور غنی و برخی از وزرا در جریان افتتاح برنامۀ میثاق شهروندی

رئیس جمهور غنی برنامه میثاق شهروندی را به هدف انکشاف متوازن شهرها و قریه‌ها افتتاح کرد.

حکومت افغانستان می‌گوید برنامه میثاق شهروندی در کنار فعالیت‌های انکشافی در قریه‌ها، در شهر ها نیز خدمات اساسی یکسان را برای مردم فراهم می‌کند.

این برنامه به روز یکشنبه در ارگ ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور غنی، رئیس اجرائیه و برخی مقام‌های دیگر افتتاح شد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در این مراسم روی شفافیت و کیفیت پروژه‌ها تأکید کرده گفت که نا امنی‌ها سبب نخواهد شد که مردم از خدمات اساسی اولیه محروم شوند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی در موردگفت:

"بدون نظارت ما شفافیت را تأمین کرده نمی‌توانیم، معنی حسابدهی متقابل همین است؛ اما عمده ترین کاری که این برنامه در چهارچوب میثاق شهروندی انجام می‌دهد، تغییر فرهنگ در حکومتداری است."

در عین حال اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان می‌گوید، برنامه میثاق شهروندی برای ده سال است و به هزینه یک میلیارد دالر عملی خواهد شد.

آقای حکیمی که در افتتاح برنامه میثاق شهروندی اشتراک داشت گفت که شش صد و سی میلیون دالر برای چهار سال اول این برنامه اختصاص یافته است.

به گفته وی، یکصد و سی میلیون دالر آن از بودجه حکومت، چهارصد میلیون آن از سوی بانک جهانی و صد میلیون دیگر آن از سوی ادارۀ انکشاف بین‌المللی پرداخته می‌شود.

حکیمی: برنامه میثاق شهروندی برای ده سال است و به هزینه یک میلیارد دالر عملی خواهد شد.
حکیمی: برنامه میثاق شهروندی برای ده سال است و به هزینه یک میلیارد دالر عملی خواهد شد.

وی در ادامه گفت:

"مجموعاً مبلغ ششصد و سی میلیون دالر برای چهار سال اول از مجموع یک میلیارد دالری که پیش بینی شده فعلاً بودجۀ تمویل شده موجود است."

از سوی هم وزیر احیاء و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید، با عملی شدن برنامه میثاق شهروندی به نماینده‌های کوچی‌ها، بیجا شده‌های داخلی و مهاجرین برگشته به کشور نیز در شورا های انکشافی دهات سهم داده خواهد شد.

نصیر احمد درانی در مراسم افتتاح برنامه میثاق شهروندی گفت، کار این برنامه از سوی دارالانشای وزارت های معارف، صحت عامه، انکشاف دهات، سایر وزارت‌ها و اداره ارگان های محلی پیش برده می‌شود.

نصیر احمد درانی وزیر احیاء و انکشاف دهات افغانستان
نصیر احمد درانی وزیر احیاء و انکشاف دهات افغانستان

وی افزود:

"برنامه میثاق شهروندی یک برنامه ملی بین الوزارتی است و وزارت‌های شامل در این برنامه مکلف اند تا خدمات مرتبط به وزارت‌های شان را از طریق همین برنامه برای مردم برسانند."

آقای درانی افزود که با تطبیق برنامه میثاق شهروندی در ده سال آینده افغان‌ها از خدمات یکسان دسترسی به آب آشامیدنی، صحت، آموزش، انرژی برق، آبیاری و بازسازی جاده‌ها، مستفید خواهند شد.

حکومت افغانستان می‌گوید که برنامه میثاق شهروندی بجای برنامه همبستگی ملی عملمی‌کند و کاستی‌های قبلی در این رابطه را رفع خواهد ساخت.

برنامه همبستگی ملی در سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شده بود و در ۱۳ سال گذشته ۸۸ هزار پروژه انکشافی در مناطق مختلف افغانستان از طریق این برنامه عملی گردیده‌است.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG