لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

سلامت عظیمی: افغانستان در مبارزه با مواد مخدر با چالش‌ روبروست


هفتمین نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر در کابل
هفتمین نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر در کابل

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نبود هماهنگی میان کشورهای منطقه را از چالش‌های عمده در برابر مبارزه با مواد مخدر می‌خواند.

مقامات این وزارت در هفتمین نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر در کابل گفتند، با آنکه افغانستان در این راستا دست آوردهای زیادی داشته، اما مبارزه با این معضل به همکاری‌های منطقوی و فرا منطقوی نیاز دارد.

با آنکه وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از کاهش کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر سخن می‌زند، کشور‌های منطقه از افزایش قاچاق و شمار معتادین در کشورهای‌شان ابراز نگرانی می‌کنند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز یکشنبه در هفتمین نشست پنج جانبه مبارزه علیه مواد مخدر در کابل گفت، این کشور در امر مبارزه با مواد مخدر با چالش‌ها مواجه است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان

خانم عظیمی این چالش‌ها را چنین بر شمرد:

"وضعیت کنونی نگران کننده است و برای از بین بردن این پدیده ما با چالش‌های فراوان چون ناامنی، کمبود بودجه، نبود هماهنگی لازم میان کشورهای همسایه، پائین بودن ظرفیت‌های کاری، نبود تجهیزات برای پولیس مبارزه با مواد مخدر و نبود شفاخانه‌های مجهز مواجه هستیم."

به گفته خانم عظیمی در سال ۲۰۱۵ میلادی حکومت با آنکه به کمبود بودجه مواجه بود، توانست میزان کشت کوکنار را تا نزده درصد و تولید و قاچاق مواد مخدر را تا ۴۸ درصد کاهش دهد.

در عین حال معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله نیز از بازداشت بیش از یک هزار و دو صد قاچاقبر بزرگ و کوچک و ضبط بیش از ۱۵۰ تُن مواد مخدر مختلف النوع در سالروان خورشیدی خبر می‌دهد.

اعضای نشست پنج جانبۀ که متشکل از پاکستان، روسیه، افغانستان، ایران و تاجکستان است بر حمایت دوامدار، گسترش همکاری‌های منطقوی و تبادل معلومات در مورد قاچاقبران مواد مخدر تأکید کردند.

الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان گفت که تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از منابع تمویل تروریزم در منطقه است و باید برای جلوگیری آن مشترکاً کار کرد.

الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان

وی در مورد گفت:

"با در نظر داشت واقعیت‌های امروزی، ایجاب می‌کند تا تمام جریانات مالی ناشی از مواد مخدر در افغانستان، بخصوص برای تمویل تروریزم را مسدود کرد."

بر اساس گزارش تازه دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد مصرف مواد مخدر در جهان بخصوص در اروپا و امریکا در حال افزایش است.

با در نظر داشت این همه نگرانی‌ها، اسد الله هادی نژاد معاون وزیر داخله ایران در بخش مبارزه با مواد مخدر این وضعیت را نگران کننده خوانده می‌گوید، مبارزه با این پدیده به گسترش همکاری‌های فرا منطقوی نیازمند است.

وی گفت:

"این هشدارها حاکی از آن است که منطقه جغرافیه گروه پنج جانبه از جهات مختلف در معرض تهدید است، این خطرات نه تنها ادامه همکاری پنج جانبه را یاد آوری می‌نماید، بلکه به همکاری‌های گسترده نیاز دارد."

نماینده پاکستان در هفتمین نشست پنج جانبه مبارزه علیه مواد مخدر حضور نداشت؛ رئیس بخش مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تاجکستان می‌گوید که میزان مصرف کنندگان مواد مخدر در آن کشور بیست درصد افزایش یافته که برای آنان نگران کننده‌است.

اما وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، یک طرح را به ریاست جمهوری ارائه کرده که با تطبیق آن کشت کوکنار کاهش یافته، این منبع عایداتی مخالفان مسلح خشکیده، آگاهی عامه ازدیاد پیدا کرده، میزان مصرف کننده‌ها پائین آمده و سبب ایجاد راه بدیل برای دهاقین خواهد شد.

گزارش از تمیم اخگر

سلامت عظیمی: افغانستان در مبارزه با مواد مخدر با چالش‌ روبروست
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:58 0:00

مرتبط

XS
SM
MD
LG