لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

فعالان مدنی هرات: عاملین حمله بر خلیل پارسا باید دستگیر شوند


شماری از اعضای نهادهای مدنی در هرات
شماری از اعضای نهادهای مدنی در هرات

نهادهای مدنی در هرات نگران وضعیت امنیتی فعالین مدنی و خبرنگاران در این ولایت هستند.

این نگرانی‌ها در پی حمله مردان مسلح ناشناس بالای خلیل احمد پارسا مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی در ولایت هرات ابراز شده‌است.

فعالین مدنی به حکومت محلی در هرات هشدار داده‌اند که اگر تا ده روز دیگرعاملین حمله بالای مسئول شبکه نهاد های مدنی هرات را شناسایی و بازداشت نکنند، دست به تحصن و اعتراضات مدنی خواهند زد.

بعد از حمله مردان مسلح موترسکل سوار بالای خلیل احمد پارسا هماهنگ کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی در هرات، فعالین مدنی بالای مسئولین امنیتی در این ولایت فشار آورده اند تا عاملین این قضیه را بازداشت کنند.

فعالین مدنی امروز نشستی را در همین مورد با محمد آصف رحیمی والی هرات داشتند.

شفیق بهروزیان یکی از فعالین مدنی می‌گوید آنان به حکومت محلی ده روز فرصت داده‌اند تا اقدامات را بخاطر گرفتاری عاملان این قضیه انجام دهند در غیر آن دست به اعتراضات مختلف مدنی خواهند زد.

وی گفت:
"چیزی که ما با والی صاحب هرات صحبت کردیم، قرار شد که تا روز شانزدهم ماه میزان، اگر چیز مشخص در مورد این دوسیه اعلان شد و مقصرین و عاملین این حادثه دستیگر شدند که خیلی خوب، در غیر آن صورت فعالین مدنی از حقوق قانونی خود استفاده می‌کنند، برای تحصن،اعتراض و تظاهرات."

خلیل احمد پارسا هماهنگ کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات
خلیل احمد پارسا هماهنگ کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات

شام روز شنبه مردان مسلح موترسکل سوار در نزدیکی دفتر والی هرات و یک پوسته امنیتی، خلیل احمد پارسا مسئول شبکه نهادهای مدنی هرات را مورد حمله مسلحانه قراردادند.

داکتران در هرات گفته اند که حدود ده مرمی در نقاط مختلف بدن آقای پارسا اصابت کرده‌است، ولی گفته شده که هم اکنون وضعیت صحی وی رو به بهبود است.

حالا فعالین مدنی در هرات کنار هم آمده و قطعنامۀ را در این مورد صادر کرده‌اند.

کریم حقیار استاد پوهنتون و یکی از مسئولین شبکه نهادهای مدنی در این ولایت نگران اوضاع امنیتی به ویژه روند ترورها در این ولایت است.

آقای حقیار گفت، این روند از همه بیشتر خبرنگاران و فعالین مدنی را تهدید می‌کند.
او گفت متوقف ساختن جامعه مدنی با ترور و ایجاد اختناق ناممکن است.

وی در ادامه افزود:
"ترور ناجوانمردانه و بزدلانه خلیل پارسا، هماهنگ کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی ولایت هرات در امن ترین ساحه شهر تعجب همه را برانگیخت و باعث نگرانی و احساس خطر در بین جامعۀ مدنی و جامعه خبرنگاران شده و زنگ خطر را برای آنان به صدا در آورده است."

از سوی هم محمد آصف رحیمی والی هرات در نشستی که امروز با فعالین مدنی در دفتر کار خود داشت گفت که تلاش‌ها بخاطر شناسایی و گرفتاری عاملین این واقعه از سوی نیروهای کشفی جریان دارد.

محمد آصف رحیمی والی هرات
محمد آصف رحیمی والی هرات

وی افزود:
"تا زمانیکه تحقیقات پیش نرود و تحقیقات انکشاف نکند، ما روی افواهات نمی‌توانیم تصمیم بگیریم، چیزی که من از شما عزیزان تقاضامند استم و از شما به نمایندگی از دیگران تقاضا کنید که با پولیس و امنیت ملی همکاری کنند."

در پی ترورهای نسبتاً سازمان یافته در ولایت هرات مقامات امنیتی همواره گفته اند که تلاش می‌کنند تا جلو این گونه حملات تروریستی در این ولایت را بگیرند.

در مواردی هم ادعا کرده‌اند که عاملان این گونه حملات از سوی نیروهای کشفی شناسایی شده و به زودی گرفتار خواهند شد. ولی با گذشت مدتی از این گونه قضایا این دوسیه ها بسته مانده است.

حالا فعالین مدنی این گونه پاسخ‌ها از سوی نیروهای امنیتی در این ولایت را میان تهی و پوچ می‌خوانند و به اداره محلی می‌گویند که دیگر به این گونه اظهارات باوری ندارند.

ترور افراد در ولایت هرات از بیش از سه سال به این سو در هرات آغاز شده و این موضوع به یکی از نگرانی‌های جدی مردم این ولایت مبدل شده‌است.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG