لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

هند از جامعه جهانی خواست، کشورهای حامی تروریزم را منزوی کند


وزیر امور خارجه هند از جامعه بین‌المللی خواست، کشورهای را که حامی تروریزم اند، باید مشخص ساخته، منزوی کند.

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند که دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد صحبت می‎کرد گفت، مبازره با تروریزم کار دشوار نیست، بلکه به عزم راسخ و عمل سریع نیاز دارد.

سواراج در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد بدون اینکه از کدام کشوری نام بگیرد گفت، جامعه بین‌المللی کشورهای را که در آن گروه‎های افراطی در محضر عام گردهم می‎آیند، راه پیمایی می‎کنند و به سطح دولت از آن‎ها حمایت می‎شود، باید مشخص سازد.

وزیر امور خارجه هند در ادامه سخنرانی خود به اظهارات نماینده دولت افغانستان در این مجمع عمومی اشاره کرده گفت، اگر جامعه بین‌المللی اکنون دست به کدام اقدامی نزند و تروریزم را ریشه‌کن نسازد، نزد نسل آینده ملامت خواهد بود.

سوراج: جامعه بین المللی کشورهای را که در آن گروه‎های افراطی در محضر عام گردهم می‎آیند، راه پیمایی می‎کنند و به سطح دولت از آن‎ها حمایت می‎شود، باید مشخص سازد.
سوراج: جامعه بین المللی کشورهای را که در آن گروه‎های افراطی در محضر عام گردهم می‎آیند، راه پیمایی می‎کنند و به سطح دولت از آن‎ها حمایت می‎شود، باید مشخص سازد.

سوشما سوراج در سخنرانی خود خطاب به اشتراک کننده‎گان اسامبلی عمومی سازمان ملل متحد گفت، نماینده دولت افغانستان هم در سخنرانی‌اش به مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد به این مشکل اشاره کرده‌بود که شماری از کشورها به طور آشکارا از تروریزم نفع برداشته و از جامعه بین‌المللی خواست که این چنین کشورها باید مورد پرسش قرار گیرند.

وی افزود:

"باید دیده شود که به تروریستان چه کسانی پناهگاه می‎دهند؟ تروریستان بانک ندارند، فابریکه تولید سلاح ندارند، پس چه کسی به آن‎ها پول می‎دهد؟ چه کسی به آن‎ها اسلحه می‎دهد؟

چه کسی به آن‎ها پناه می‎دهد؟ چه کسی از آن‎ها حمایت می‎کند؟ این پرسش‌ها را چند روز قبل نماینده افغانستان از این جا مطرح کرده‌بود. تاریخ شاهد خواهد بود، کسی که بدی کشت کند، میوه بدی آن را خود خواهد صرف کرد."

وزیر امور خارجه هند در حالی این مطلب را بیان می‎کند که نریندرا مودی صدراعظم این کشور روز شنبه آغاز کمپاینی را به هدف منزوی کردن پاکستان وعده داد.

نرندرا مودی صدراعظم هند
نرندرا مودی صدراعظم هند

سوشما سواراج در ادامه از جامعه بین‌المللی خواست که متحد شود و برای مبارزه با تروریزم یک خط مشی مؤثر را ایجاد کند.

او تأکید نمود، کشورهای که از چنین ائتلافی بیرون می‎مانند، باید منزوی گردند.

وی افزود:

"این‎که خطری تروریزم چه زمانی به چه کسی متوجه خواهد بود، معلوم نیست. پس اگر ما می‎خواهیم تروریزم را ریشه‌کن سازیم، یک راه موجود است و آن این‎که اختلافات خود را حل کنیم، برضد تروریزم متحد شویم، برعلیه آن صادقانه مبارزه کنیم و تلاش‎های خود را تسریع بخشیم. هر کشور که با این خط مش بین‌المللی نپیوندد، باید از جانب جامعه جهانی منزوی شود. زیرا، در جهان کشور‎های موجود اند که آموزش و تربیت تروریستان به شوق و علاقه آن‎ها مبدل شده‎است."

آقای دانش چند روز پیش از همین‌جا پاکستان را متهم کرد.
آقای دانش چند روز پیش از همین‌جا پاکستان را متهم کرد.

سرور دانش معاون رئیس جمهور افغانستان چند روز پیش از ایراد بیانیه سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند، از همین‌جا پاکستان را متهم کرد که به تروریستانی پناه می‎دهد که بر افغانان غیر نظامی حمله می‎کنند.

هند بر پاکستان اتهام وارد می‎کند که در حمله چند روز قبل در یک پایگاه نظامی این کشور در کشمیر نقش داشت. اما پاکستان این اتهام را رد کرده‎است.

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا هم در ماه گذشته از پاکستان خواست تا بر ضد تروریزم مبارزه کند.

اما صدراعظم پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مبازره کشورش بر ضد تروریزم را مؤفق خوانده گفت، پاکستان خود قربانی تروریزم است.

XS
SM
MD
LG