لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

فارن پالیسی: شکست در افغانستان


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده‌است تحت عنوان شکست در افغانستان.

به نوشته مقاله، ایالات متحده و شرکای آیساف اش در یک ونیم دهه در افغانستان جنگی را علیه طالبان به پیش برده اند و طالبان هر سال پی سال دیگر شکست ناپذیر تر شده‌اند.

به نوشته فارن پالیسی، یک نظریه در پالیسی حکومت امریکا عقیده تزلزل ناپذیر در این مورد بوده است که امریکا بالاخره یک نتیجه قابل قبول را در افغانستان وارد خواهد کرد.

به نوشته نشریه، امریکا در آغاز جنگ افغانستان خواهان شکست آشکار طالبان بود ولی با گذشت چند سال که امکان این هدف مورد سوال قرار گرفت، ایالات متحده هدفی معتدل تری را تعیین نمود که افغانستان را با یک قوای امنیتی قادر به دفاع از کشورش در برابر طالبان رها کند، ولی تمدید معیاد حضور شماری از قوای امریکایی در افغانستان نمایانگر ادامه تعهد امریکا به افغانستان است.

فارن پالیسی به تصمیم رئیس جمهور اوباما نیز اشاره کرده که در ماۀ جولای اعلان کرد، رئیس جمهور بعدی امریکا ده هزار قوای مستقر در افغانستان را به میراث خواهد برد.

گلوبل وویسیز

گلوبل وویسیز که یک شبکه جهانی از نویسنده‌گان و خبرنگاران است در صفحه انترنتی اش مقاله را به نشر رسانیده تحت عنوان نُه چیز دوست داشتنی در مورد افغانستان.

به نوشته مقاله، نام افغانستان در خارج هراس فوری را در قلب شماری از مردم ایجاد می‌کند و بعضی ها نام افغانستان را با طالبان و جنگ مرتبط می‌دانند، ولی این کشور به چند دلیل خاص منبع از الهام و عزم برای مردم جنگدیده اش است.

پس به نوشته مقالۀ گلوبل وویسز، قبل از آنکه این سوال مطرح شود چرا بعضی افغانها خواهان ترک اینکشور اند، باید پرسیده شود که چرا شماری زیادی در افغانستان می‌پایند؟

مقاله از نُه دلیل عمده برای دوست داشتن افغانستان یاد می‌کند.

اول، افغانستان پنجمین کشور جوان جهان است یعنی ۶۸ درصد نفوسش زیر سن ۲۵ سال است که این مسئله امید را در بر دارد.

دوم این کشور مخلوط از همه چیز است، مکان تفاوت‌ها در میراث فرهنگی، زبان‌ها، غذا ها از قابلی ازبکی گرفته تا اوگره هزاره گی. رسوم مختلف، لوازم مختلف موسیقی از دنبوره گرفته تا رباب، جانوران مختلف از پلنگ زیبای برفی گرفته تا گوسفند مارکوپولو و از نر گاو گرفته تا سایره.

سوم مهمان نوازی افغانستان در جهان بی نظیر است.

چهارم وطن پرستی فوق العاده با وجود اختلافات.

پنجم، نقش روز افزون زنان در جامعه.

ششم، ساده‌گی در شیوۀ زیست.

هفتم افزایش چشمگیر در اطفال مکتب رو بعد از سال ۲۰۰۱.

هشتم محبت افغان‌ها با نان خشک، خوردن نان خشک با نان تر در شوربا.

نهم به نوشته مقاله گلوبل وویسز، یکی از دلایلی دیگر دوست داشتن افغانستان میوه های عالی و لذیذش در روی زمین و ثروت های فوق العاده و ذخایر معدنی اش در زیر زمین است.

XS
SM
MD
LG